감사증진 프로그램이 아동의 학교적응, 생활만족 및 정서행동문제에 미치는 효과

The effects of gratitude enrichment program on school adjustment, life satisfaction & emotional-behavioral problems of children

  • 투고 : 2011.12.16
  • 심사 : 2012.01.12
  • 발행 : 2012.01.31

초록

본 연구에서는 감사증진 프로그램이 아동의 학교적응과 생활만족 및 정서행동문제에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 초등학교 5학년 69명(실험집단: 34명, 통제집단: 35명)을 대상으로 감사증진 프로그램을 적용하였으며, 프로그램 실시 전후에 학교적응, 생활만족도, 정서행동문제를 측정하였다. 사전검사를 공변인으로 공변량분석한 결과 감사증진 프로그램은 초등학생의 학교적응과 생활만족도를 향상시키는 데 효과적이었으며 정서행동문제 감소에는 의미있는 효과가 없었다. 연구를 통해 초등학생의 심리적 건강과 적응을 돕기 위하여 예방 및 발달적 차원에서 감사증진 프로그램을 활용하고 감사교육을 보편화하여 실시할 필요성을 제안하였다.

This study examined the effects of gratitude enrichment program on the school adjustment, life satisfaction, and emotional-behavioral problems of children. The subjects were 5th grade 69 boys and girls(experimental group: 34, control group: 35). School adjustment, life satisfaction, and emotional-behavioral problems were measured before and after the program intervention. The findings showed that the gratitude enrichment program increased the school adjustment and life satisfaction. But it was not effective in decreasing the emotional-behavioral problems of children. The importance and necessity of gratitude enrichment program and education activities were discussed.

키워드