음식업 창업자들의 경영성과 요인 실증분석

An empirical analysis of business performance factors of restaurant business start-up

  • 이성호 (상지대학교 경영정보학과) ;
  • 박노국 (상지대학교 경영정보학과)
  • Lee, Song-Hoo (Dept. of Management Information System in Sangji University) ;
  • Park, Roh-Gook (Dept. of Management Information System in Sangji University)
  • 투고 : 2012.08.17
  • 심사 : 2012.09.14
  • 발행 : 2012.09.30

초록

연구는 음식업 분야의 창업자들의 창업 요인, 제품/서비스 수준, 그리고 경영 성과의 관련성을 파악하기 위하여 실증분석을 수행하였다. 그러나 본 연구는 조사대상 업소의 선정과 측정은 전국에 분포하고 있는 전 업종을 대상으로 진행되어야하나, 강원도 지역으로 한정한 점과 창업 요인을 네 가지 요인으로 제한 점, 그리고 경영 성과를 다른 재무적 성과 지표를 제외시키고 순이익 증가와 고객 증가만을 측정하였다는 한계를 지닌다. 다음 연구에서는 설문에 의한 실증분석과 병행하여 산업 분야별 특성을 고려한 객관성이 있는 연구를 위해서는 성공적이라고 평가되는 대상군과 성공적이지 못한 대상군을 대상으로 한 심층적인 사례연구도 필요할 것이다.

This study performs an empirical analysis of relationships between business start-up factors, product/service level, and business performance of restaurant business start-up. This study has some limitations in that it covers only the restaurants in Kangwon-Do province instead of nationwide, it considers only four start-up factors, and it measures the business performance only by the increase in net-profit and customers excluding other financial performance factors. Some in-depth case study for successful versus nonsuccessful groups considering the features of industrial types is left for further study.

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