Application and Analysis of Students' Responses to Utilize 'Science TV' in Science Communication Activities at Early Morning Classes on Elementary School Students

초등학교 아침활동시간에 '사이언스 TV'를 활용한 과학 커뮤니케이션 활동 적용 및 학생들의 반응분석

  • Received : 2012.04.24
  • Accepted : 2012.06.18
  • Published : 2012.06.30

Abstract

The purpose of this study is to utilize science TV program 'Science TV' among science communication that plays important role in the popularization of science as science communication materials. I apply it at early morning classes on elementary school students and analysis the responses of students to science communication activity. In order to achieve this goal, the review on preliminary studies and relevant documents were carried out and program called 'The aroma of science encountered in the forest of science' as the contents of daily life-centered theme that can be easily understood by students in elementary school was selected. Moreover, themes of total 15 episodes were determined by analyzing their contents. The materials were applied to science communication activity targeting 1 class with 21 students in second grade of elementary school. The survey on the responses toward the activity was conducted after the activity. The result of analyzing the survey, students displayed positive response toward science communication activity utilizing 'Science TV'. The result of the activity analysis and survey analysis after the activity displayed that students passionately participated in science communication activity utilizing 'Science TV' in early morning classes on elementary school. Also, students displayed positive response toward science communication activity utilizing 'Science TV' such as the increase in the understanding of science, and others.

본 연구는 과학의 대중화에 중요한 역할을 하는 과학 커뮤니케이션 중에서 '사이언스TV'라는 과학방송을 과학 커뮤니케이션 자료로 활용하여 초등학교 저학년에게 적용하고, 이러한 과학 커뮤니케이션 활동이 초등학교 저학년 학생들의 과학에 대한 인식과 흥미에 어떠한 영향을 주는지 알아보고자 하였다. 이를 위해 선행연구 및 관련 문헌을 조사하였고, '사이언스TV'의 다양한 프로그램 중에서 초등학교 저학년 학생들이 이해할 수 있는 실생활 주제 중심의 내용인 '과학의 숲에서 만나는 과학향기' 프로그램을 선정하고, 내용을 분석하여 총 15차시의 주제를 정하였다. 이 주제를 토대로 '사이언스TV'를 초등학교 저학년을 위한 과학 커뮤니케이션 자료로 활용하는 전략을 개발하였다. 이 자료를 초등학교 2학년 1개 반 21명 학생을 대상으로 과학 커뮤니케이션 활동에 적용하였다. 과학 커뮤니케이션 활동 후에는 활동에 대한 반응 설문 조사를 실시하였다. 그리고 설문지, 활동 학습지 자료를 분석한 결과는 다음과 같다. 첫째, 과학방송인 '사이언스 TV'를 과학 커뮤니케이션 자료로 활용하여 초등학교 아침활동시간에 과학 커뮤니케이션 활동을 전개할 수 있다. 둘째, '사이언스 TV'를 활용한 과학 커뮤니케이션 활동은 초등학교 저학년 학생들에게 과학이 실생활과 밀접한 관련이 있음을 인식시켜주고, 결국 과학 대중화에 기여할 수 있음을 보여주었다.

Keywords