시연을 활용한 물리 수업의 효과에 관한 연구

A Study on the Effect of Using Demonstrations in Physics Classroom

  • 투고 : 2011.07.16
  • 심사 : 2011.11.14
  • 발행 : 2012.05.31

초록

본 연구는 시연을 활용한 일반물리 수업의 효과를 파악하기 위해 수업 수강 전과 후에 동일한 개념이해도 평가지를 이용하여 학생들의 개념이해도를 비교하였다. 수업효과를 측정하기 위해 Hake가 소개한 를 이용하였는데, 이것은 물리교육연구자들 사이에서 새로운 교수법의 효과를 알아보기 위해 널리 사용되는 방법이다. 연구 결과 시연을 사용한 물리학 수업의 효과가 기존 연구에서 밝혀진 전통적인 강의 중심 수업에 비해 향상된 것으로 나타났으며, 기초지식이나 시연의 경험이 많은 과학고 학생들에게 더 높은 것으로 나타났다. 또한 강의 전, 후 문항별 정답률을 비교하여 얻은 를 도입하여 특정 개념에 대한 이해정도를 파악함으로써 향후 강의 개선에 이용할 수 있음을 제안하였다.

This paper discusses the effect that classroom demonstrations have on students' conceptual understanding in concepts in introductory physics. We used the same conceptual survey to probe the students' understanding on certain concepts before and after taking the course. We introduce Hake's , which is used to evaluate the effect of various kind of teaching methods, suggested by physics education research groups, on conceptual understanding of students who took the class. The effect of physics class using demonstration turned to be better than the traditional lecture, higher for students who graduated from science schools with higher prior knowledge and demonstration experience. Authors suggest to use to probe concepts which need more attention.

키워드

참고문헌

  1. 이명성 (2009). 개방적 탐구에서 나타난 고등학생들의 탐구과 정과 활동 및 유형분석. 강원대학교 교육대학원 과학교육전공 석사학위논문.
  2. 이정철, 강순민, 허홍욱 (2009). 한국과학영재학교 학생들의 과학적 태도, 학습양식, 선호하는 수업형태와 수업환경 조사를 통한 수업전략의 수립. 영재교육연구, 19(1), 138-159.
  3. 한미혜 (2008). 과학계 고등학교, 일반계 고등학교 일반 생물학 교과서 비교분석. 성균관대학교 교육대학원 과학교육전공 석사 학위논문.
  4. Coleman, L. A., Holcomb, D. F. & Rigden, J. S. (1998). The Introductory University Physics Project 1987 - 1995: What has it accomplished? American Journal of Physics, 66(2), 124-137. https://doi.org/10.1119/1.18830
  5. Hake, R. R. (1999) Analyzing Change/gain scores. Originally posted at American Educational Research Association's Division D, Measurement and Research Methodology. http://physics.indiana.edu/-sdi/AnalyzingChange-Gain.pdf.
  6. Halloun, I. et al. (1995). Force Concept Inventory (Revised), http://modeling.asu.edu/R&E/Research.html (password protected).
  7. Hestenes, D., Wells M. & Swackhamer, G. (1992). Force Concept Inventory. Physics Teach, 30, 141-158. https://doi.org/10.1119/1.2343497
  8. Hestenes D. & Wells, M. (1992). A Mechanics Baseline Test. Physics Teach, 30, 159-166. https://doi.org/10.1119/1.2343498
  9. John W. B. (2003). Increasing Student Understanding with TEAL, MIT Faculty Newsletter, Oct./Nov. 2003.
  10. Laws, P. L. (1991). Calculus-based physics without lectures. Physics Today 44(12), 24-31. https://doi.org/10.1063/1.881276
  11. Laws, P. L. (2004). Workshop Physics Activity Guide: Modules 1-4. Hoboken, NJ: Wiley.
  12. Mazur, E., (1996). Peer Instruction: A User's Manual. Englewood Cliffs, NJ: Prentice-Hall.
  13. Maloney, D., et al. (2001). Surveying students' conceptual knowledge of electricity and magnetism, Physics Education Research Supplement. American Journal of Physics, 69(7), S12-S23.7. https://doi.org/10.1119/1.1371296
  14. Saul, J. M. & Redish, E. F. (1998). An Evaluation of the Workshop Physics Dissemination Project. U. of Maryland Workshop Physics. Online at http://physics.dickinson.edu
  15. Sokoloff, D. R., Thornton, R. K. & Laws, P. W. (1998). RealTime Physics: Active Learning laboratories. Module 1: Mechanics. New York, NY: Wiley.
  16. Sokoloff, D. R., Thornton, R. K. & Laws, P. W. (2004). RealTime Physics Active Learning Laboratories Module 1: Mechanics, Module 3: Electric Circuits and Module. New York, NY: Wiley.
  17. Thornton, R. K. (1989). Tools for scientific thinking, Learning physical concepts with real-time laboratory measurements tools. In Redish (ed.) Proc Conf Computers in Physics Instruction (177-189). Reading, MA: Addison Wesley.
  18. Thornton, R. K. (2008). Effective Learning Environments for Computer Supported Instruction in the Physics Classroom and Laboratory. http://web.phys.ksu.edu/icpe/publications/ teach2/thornton.pdf
  19. Thornton, R. K. & Sokoloff, D. R. (1998). Assessing student learning of newton's laws: The Force and Motion Conceptual Evaluation and the evaluation of active learning laboratoryand lecture curricula. American Journal of Physics, 66(4), 338-352. https://doi.org/10.1119/1.18863