DOI QR코드

DOI QR Code

A Sturdy on the Deployment Strategy of Communication Environment for Adopting the International Standards between ITS Center and Roadside Equipment

국제 표준에 부합하는 ITS 센터-노변장치간 통신환경 구축 방안 연구

  • 이상현 (한국지능형교통체계협회 연구기획부) ;
  • 손승녀 (한국지능형교통체계협회 연구기획부) ;
  • 조용성 (한국지능형교통체계협회 기술연구센터) ;
  • 이철기 (아주대학교 ITS대학원)
  • Received : 2012.08.10
  • Accepted : 2012.08.17
  • Published : 2012.08.28

Abstract

This study set out to define a communication environment between an ITS center and field device required to be introduced in the nation in order to guarantee the interoperability, compatibility, and global competitiveness of communication between them in the nation. It also aimed to establish technical and policy plans for its introduction, develop an emulator for information exchange, and apply VMS by way of showing an example, thus testing its validity. First, a standard environment for information exchange between an ITS center and field device required to be introduced in the nation was defined as a dual protocol between DATEX and SNMP. The study also proposed a message definition system including meta-attribution definition and OID introduction. The study then suggested technical and policy plans for its introduction including securing enough feasibility with feedback through a model project of standard introduction, offering education and promotions for the standard in advance, providing methods to introduce and systematically manage OID, developing a hardware standard proper for the information exchange standard, and setting up an integrated management system to introduce a dual protocol.

본 연구는 국내 ITS 분야 센터와 노변간 통신의 상호 운영성 및 호환성과 국제경쟁력을 확보하기 위해 국내 도입이 필요한 ITS 센터와 노변간 통신환경에 대한 정의와, 이의 도입을 위한 기술적/정책적 방안을 수립하고 정보교환 에뮬레이터를 개발하여 VMS를 시범적용 함으로써 이에 대한 유효성을 검증하였다. 먼저, 국내 도입이 필요한 ITS 센터와 노변간 정보교환 표준 환경은 DATEX와 SNMP 듀얼 프로토콜로 정의하고, 메타속성 정의, OID 도입 등 메시지 정의 체계에 대해 제시하였다. 도입을 위한 기술적/정책적 방안으로는 표준도입 시범사업을 통한 Feed-back으로 충분한 실효성 확보, 표준에 대한 교육/홍보 선행, ITS 분야 OID 도입 및 체계적인 관리방법, 정보교환 표준규격에 적합한 하드웨어 표준 규격의 개발, 듀얼프로토콜 도입을 위한 통합관리시스템 구축이 필요함을 제시하였다.

Keywords

References

  1. 한국전산원, "ITS 정보통신 프로토콜 표준화 연구," 정보통신부, 2000. 12
  2. 고광용, 이승환, 정준하, 안계형, "교통신호제어시스템 NTCIP 통신규약 적용성 실험 연구," 대한교통학회지 제24권 제5호, 2006. 8
  3. 나원경, "지능형교통시스템의 CCTV 제어용 SNMP 적용," 광운대학교, 2006.
  4. 나원경, 김태달 "초고속 인터넷망을 이용한 센터와 노변장치간 ITS 통신망 구축방안 연구," 정보처리학회지, 2007.
  5. 고광용, 이승환, "ITS 센터 간 국제통신규격(DATEXASN) 을 신호시스템에 도입하는 방안에 대한 연구," 한국ITS학회논문지, 2007. 12
  6. 국토해양부 외, "스마트 녹색교통 실현과 신성 장동력 육성을 위한 지능형교통체계(ITS) 발전 전략," 제27차 국가경쟁력강화위원회, 2012. 1
  7. AASHTO, ITE, NEMA "NTCIP 9004-Amendment 1 v06 City of Phonex, Arizona Phoenix Advanced Transportation Management System", 2002
  8. ISO "ISO 15784 Data exchange involving roadside modules communication - Part3 : Application profikedata exchange(AP-DATEX)", 2008
  9. AASHTO, ITE, NEMA "NTCIP 1103 version 02 National Transportation Communications for ITS Protocol - Transprtation Management Protocols (TMP)", 2010

Cited by

  1. Developing Data Exchange Standard between Roadside-device and Traffic Information Center in accordance with ISO 15784 vol.12, pp.3, 2013, https://doi.org/10.12815/kits.2013.12.3.029