초록
GBAS 기반의 정밀 접근 서비스를 제공하기 위해서 항행 서비스 제공 주체는 GBAS 시스템의 성능이 국제 표준에 정의된 요구 조건을 만족하는지를 확인하여 사용 승인을 획득하여야 한다. 특히 항공기 안전에 직접적으로 영향을 미치는 무결성 성능의 검증을 위해서는 무결성 위협요인 정의와 검출기법 분석 및 구현된 시스템의 검출성능 평가 등의 작업이 시스템 제작자에 의하여 수행되어야 한다. 본 논문에서는 GBAS 무결성 위협요인 중 코드 반송파 발산 현상에 대응하기 위하여 KIMS 소프트웨어에 구현된 검출기법들의 검출성능 확인 통계시험 결과를 기술한다. 성능 확인을 위하여 개발된 분석 및 통계시험 절차를 소개하며, 절차에 따른 분석 결과 및 시험 시나리오 제작 방법, 수행된 시험의 결과를 분석하였다. 시험 결과 KIMS 소프트웨어에 구현된 검출기법들은 예측된 최소 검출가능 오차와 같은 크기의 발산이 발생하였을 때, 각 기법에 할당된 고장검출실패율 요구 조건을 만족하며 위협요인을 검출해 낼 수 있는 것을 확인하였다.
In order to provide precision approach service based on GBAS, air navigation service providers should validate the GBAS system performance against international standard requirements and receive approval. The GBAS manufacturer should define integrity threat, analyze the integrity monitors and evaluate performance of the implemented monitors to verify integrity performance which is critical to the aircraft safety. This paper describes a statistical test result to evaluate performance of the code carrier divergence monitors implemented in KARI Integrity Monitor System software. The paper introduces analysis and test procedure which is developed for the performance evaluation and describes the analysis, the test scenario generation and the test results. The results show that the implemented monitors can detect the expected minimum detectable errors with satisfying the probability of missed detection requirements.