예비수학교사를 위한 수학사 활용 방안

Using History of Mathematics for Prospective Mathematics Teachers

  • Jung, Hae-Nam (Department of Mathematics, Sungshin Women's University)
  • 투고 : 2012.07.19
  • 심사 : 2012.08.19
  • 발행 : 2012.08.30

초록

본 논문은 먼저 수학교육에서 수학사를 활용하고자 하는 이론적 배경으로 역사발생적원리를 중심으로 고찰하고 실제 중학교 교과서에서 수학사 활용 정도를 확인하다. 수학교실에서 수학사 활용의 성공적인 안착을 위해 예비수학교사교육에 수학사를 포함해야 하는 근거를 교사의 지식의 측면에서 살펴보고 예비수학교사를 위한 수학사 활용 프로그램을 제안한다.

There is enthusiasm among many mathematics educators to seek to understand how history of mathematics can be employed to emphasize the usefulness of mathematics and to make it even more useful. We investigate theoretical backgrounds of using history of mathematics for secondary students and prospective mathematics teachers. On the basis of historico-genetic principle and mathematics teachers' professional knowledge, we go into curriculum of prospective mathematics teachers. This study focussed on developing pedagogical approach using history of mathematics for prospective mathematics teachers.

키워드

참고문헌

  1. 김남희 외 5인, 수학교육과정과 교재연구 (개정판), 서울 : 경문사, 2011.
  2. 김원경 외 6인, 중학교 수학 2, 서울 : 비유와 상징, 2010.
  3. 김원경 외 6인, 중학교 수학 익힘책 2, 서울 : 비유와 상징, 2010.
  4. 김홍종 외 3인, 중학교 수학 2, 서울 : 더텍스트, 2010.
  5. 김홍종 외 3인, 중학교 수학 익힘책 2, 서울 : 더텍스트, 2010.
  6. 민세영, 역사발생적 수학 학습-지도 원리에 관한 연구, 박사학위논문, 서울대학교, 2002.
  7. 신항균 외 3인, 중학교 수학 2, 서울 : 지학사, 2010.
  8. 신항균 외 3인, 중학교 수학 익힘책 2, 서울 : 지학사, 2010.
  9. 우정호, 학교수학의 교육적 기초 (제2증보판), 서울 : 서울대학교출판문화원, 2007.
  10. 우정호 외 9인, 중학교 수학 2, 서울 : 두산동아, 2010.
  11. 우정호 외 9인, 중학교 수학 익힘책2, 서울 : 두산동아, 2010.
  12. 유휘, 구장산술 . 주비산경, 차종천 (역), 서울 : 범양출판사, 2000.
  13. 유희찬 외 7인, 중학교 수학 2, 서울 : 미래엔 컬쳐그룹, 2010.
  14. 유희찬 외 7인, 중학교 수학 익힘책 2, 서울 : 미래엔 컬쳐그룹, 2010.
  15. 윤성식 외 6인, 중학교 수학 2, 서울 : 더텍스트, 2010.
  16. 윤성식 외 6인, 중학교 수학 익힘책 2, 서울 : 더텍스트, 2010.
  17. 이강섭 외 4인, 중학교 수학 2, 서울 : 지학사, 2010.
  18. 이강섭 외 4인, 중학교 수학 익힘책 2, 서울 : 지학사, 2010.
  19. 이준열 외 5인, 중학교 수학 2, 서울 : 천재교육, 2010.
  20. 이준열 외 5인, 중학교 수학 익힘책 2, 서울 : 천재교육, 2010.
  21. 정상권 외 6인, 중학교 수학 2, 서울 : 금성출판사, 2010.
  22. 정상권 외 6인, 중학교 수학 익힘책 2, 서울 : 금성출판사, 2010.
  23. 정창현 외 4인, 중학교 수학 2, 서울 : 대교, 2010.
  24. 정창현 외 4인, 중학교 수학 익힘책 2, 서울 : 대교, 2010.
  25. 한경혜, 수학과 교수-학습에서 수학사 활용의 교육적 함의: 수월성 교육을 중심으로 한 미적분 지도의 예, 한국수학사학회지 19(2006), No.4, pp. 31-62.
  26. A. M. Arcavi, "Two Benefits of Using History", For the Learning of Mathematics 11(1991), No.2, 1pp. 1-14.
  27. G. Brousseau, Theory of Didactical Situations in Mathematics, Dordrecht: Kluwer Academic Publisher, 1997.
  28. G. C. Rota, Mathematics and Philosophy: The Story of a Misunderstanding, in A. M. White(Ed.), Essays in Humanistic Mathematics, Washington, DC: The Mathematical Association of America, 1993.
  29. G. Hitchcock, A Window on the World of Mathematics, 1870, in V. J. Katz(Ed.), Using History to Teach Mathematics, Washington, DC: The Mathematical Association of America, 2000.
  30. G. N. Philippou & C. Christou,"The Effects of a Preparatory Mathematics Program in Changing Prospective Teachers' Attitudes toward Mathematics", Educational Studies in Mathematics 35(1998), No.1, pp. 189-206. https://doi.org/10.1023/A:1003030211453
  31. G. Polya, 수학적 발견 (1), 우정호 (역), 서울 : 교우사, 2005.
  32. G. Winicki, The Analysis of Regula Falsi as an Instance for Professional Developmment of Elementary School Teachers, in V. J. Katz(Ed.), Using History to Teach Mathematics, Washington, DC: The Mathematical Association of America, 2000.
  33. H. Eves, 수학의 위대한 순간들, 허민 . 오혜영 (역), 서울 : 경문사, 2003.
  34. H. Freudenthal, 프로이덴탈의 수학교육론, 우정호 외 (역), 서울 : 경문사, 2008.
  35. I. Lakatos, 수학적 발견의 논리, 우정호 (역), 서울 : 아르케, 2001.
  36. L. Grugnetti, The History of Mathematics and Its Influence on Pedagogical Problems, in V. J. Katz(Ed.), Using History to Teach Mathematics, Washington, DC: The Mathematical Association of America, 2000.
  37. L. Radford & G, Gruerette, Second Degree Equations in the Classroom: A Babylonian Approach, in V. J. Katz(Ed.), Using History to Teach Mathematics, Washington, DC: The Mathematical Association of America, 2000.
  38. L. S. Shulman, "Those Who Understand: Knowledge Growth in Teaching", Educational Researcher, 15(1986), No.2, pp. 4-14. https://doi.org/10.3102/0013189X015002004
  39. M. Bruckheimer & A. Arcavi, Mathematics and its History: An Educational Patnership, in V. J. Katz(Ed.), Using History to Teach Mathematics, Washington, DC: The Mathematical Association of America, 2000.
  40. R. Bromme, Beyond Subject Matter: A Psychological Topology of Teachers' Professional Knowledge, in R. Biehler, R. W. Scholz, R. Straesser and B. Winkelmann(Eds.), Didactics of Mathematics as a Scientific Discipline, Dordrecht: Kluwer, 1994.
  41. R. D. Even, Prospective Secondary Mathematics Teachers' Knowledge and Understanding about Mathematical Functions, Unpublished Doctoral Dissertation, Michigan State University, 1989.
  42. T. Tymoczko, Humanistic and Utilitarian Aspects of Mathematics, in A. M. White(Ed.), Essays in Humanistic Mathematics, Washington, DC: The Mathematical Association of America, 1993.