A Study on Foodservice Operation for a Menu Strategy in Expressway Rest Areas

고속도로 휴게소의 메뉴전략을 위한 외식서비스실태연구

  • 배영희 (오산대학교 호텔조리계열)
  • Received : 2011.11.02
  • Accepted : 2012.05.20
  • Published : 2012.06.30

Abstract

This study was planned for an empirical review of foodservice operation in expressway rest areas for a menu strategy targeting staff and customers. The results were as follows. Main foodservice category included 10-30 items of Korean dishes. The needs for having branded foodservice menu in rest areas were high in fusion/fast foods, snack/ready-made and beverages. Employment of professional cooks in rest areas was low (10-30%), and the most important factor was 'taste' when cooking Korean foods. Foreigners preferred fusion/fast foods and snack/ready-made foods to Korean food, beverages and Japanese/Chinese foods, and most of the foreigners ordered food with 'no question'(55.5%) or 'some questions'(34.8%). Rest area staff prepared some photos/pictures of foods (80-100%) for menu comprehension, but the accuracy of menu transcription was very low. Customers used a rest area once or twice, stayed for 10-20 min(43.6%)/20-30 min(38.6%), visited by car(77.7%) to relax and use toilets(61.6%) on average. Favorite food and snacks were Korean(32.7%) and ready made/snacks(33.0%), and they spent 5,000-10,000 won(51.3%), 3,000-5,000 won(25.8%) on them. Customer satisfaction with rest areas was 'average' regardless of gender, age, education levels and jobs. With this analysis, we should prepare an efficient menu strategy for customer satisfaction and plans for analyzing problems along with alternatives.

고속도로 휴게소의 메뉴전략을 위한 실증적 재조명을 위해 고속도로 휴게소 직원들과 이용객 대상으로 외식서비스에 관해 조사하였다. 연구결과, 대부분 휴게소의 주된 외식 메뉴는 평균 10-30개 정도의 한식이 가장 많았고, 브랜드업체의 입점 필요성은 퓨전/패스트푸드업체, 스낵/즉석식품, 음료 순으로 높게 나타났다. 휴게소 외식조리에서 전문조리사 참여비율은 10-30%이고, 주로 한식으로서 조리 시 중요시하는 음식속성은 주로 '맛'이었다. 외국인 고객은 한식, 음료. 일식/중식보다 퓨전패스트, 스낵/즉석식품을 더 선호하고 관심을 보였으며, 주문 시 질문을 '전혀 안한다(55.5%)'와 '가끔 한다(34.8%)'로 답해 질문없이 구매를 하고 있음을 알 수 있었다. 휴게소에서는 외국인의 메뉴 이해를 위해 메뉴의 80-100% 정도를 사진/그림으로 이용하고 있었으나 메뉴의 외국어 표기 정확도는 매우 낮았다. 휴게소 이용객들은 고속도로 이용 시 평균이용횟수 1-2회, 평균 체류시간 10-20분(43.6%), 20-30분(38.6%)이고, 주된 교통수단은 자가용(77.7%)이며, 휴게소 방문 이유는 휴식/화장실 이용(61.1%)이 가장 높았다. 많이 이용하는 외식분야는 한식(32.7%)과 즉석/스낵(33.0%)이고, 1회 평균 지출은 5천원-1만원(51.3%), 3천원-5천원(25.8%)이었다. 또한 만족도는 성별, 연령, 교육정도와 직업에 무관하게 "보통"으로 나타났다. 이 같은 결과로 보아 고속도로 휴게소는 문제점을 분석 후 고객만족을 위한 메뉴전략과 대안을 준비해야 할 것이다.

Keywords