DOI QR코드

DOI QR Code

Evaluation and Promotion Policy for Promising Business Models Based on TV White Space

TV 유휴 대역을 활용한 유망 비즈니스 모델의 평가 및 활성화 정책 연구

  • Kim, Tae-Han (Technology Strategy Research Division, Electronics and Telecommunications Research Institute) ;
  • Song, Hee-Seok (Department of Management Information Systems, Hannam University)
  • 김태한 (한국전자통신연구원 기술전략연구본부) ;
  • 송희석 (한남대학교 경영정보학과)
  • Received : 2012.06.11
  • Accepted : 2012.08.08
  • Published : 2012.08.31

Abstract

To fully utilize scarce spectrum resource, it's necessary to develop and evaluate promising business models prior to making technology R&D plan and industrial promotion policy. The purpose of this paper is to design potential business models, evaluate the propriety of commercializing the models, and discuss promotion policies after exploring promising sectors consuming spectrum resources. The research is based on TV white space, which is vacant TV channels in region or time domain and considered as core spectrum resource along with digital terrestrial television switchover. As the result, four kinds of business models were derived, including broadcasting and telecommunication types. Each model was discussed from four standpoints: customer value proposition, profit formula, key resources, and key processes, and the propriety for commercialization was evaluated by three dimensions: technological evaluations, business-oriented evaluations, and user-oriented evaluations. The promotion policies of government and market participants for the activation of TV White space-based business models were discussed as well.

유한한 전파자원을 효과적으로 활용하기 위해서는 전파자원을 활용한 유망 비즈니스 모델을 발굴, 평가하고, 이에 기반하여 구체적인 기술 개발 계획과 산업 활성화 정책을 수립하는 것이 필요하다. 본 연구는 미래 전파 활용 유망 분야를 탐색하여 성공 가능성이 높은 유망 비즈니스 모델을 설계하고, 제시된 비즈니스 모델의 사업화 타당성을 평가하며, 비즈니스 모델의 활성화를 위한 정책을 논의하는 것을 목표로 한다. 지역 또는 시간적으로 사용되지 않는 TV 채널인 TV 유휴 대역을 대상으로 분석하였으며, 이는 최근 지상파 TV 방송의 디지털 전환에 따라 핵심적인 전파자원으로 부각되고 있다. 연구 결과, 방송형과 통신형을 비롯한 네 가지 비즈니스 모델이 도출되었으며, 각 비즈니스 모델을 고객 가치, 이익 공식, 핵심 자원, 핵심 프로세스 등 4가지 관점에서 고찰하고, 기술성, 사업성, 수용성 측면에서 사업화 타당성을 평가하였다. 또한, TV 유휴 대역을 활용한 비즈니스 모델의 활성화를 위한 정부 및 사회 구성원의 과제를 논의하였다.

Keywords

References

  1. H. Chesbrough, Open Business Models: How to Thrive in the New Innovation Landscape, Harvard Business Review Press, 2006.
  2. 김석관, "개방형 혁신이 공공부문에 주는 전략적 시사점", STEPI Insight, 28, 2009년 8월.
  3. M. W. Johnson, C. M. Christensen, and H. Kagermann, "Reinventing your business model", Harvard Business Review, Dec. 2008.
  4. 이상훈, 김형진, 권오병, "유비쿼터스 컴퓨팅 기술을 고려한 ITSM 구축을 위한 서비스 시나리오 다면평가방법론에 관한 연구", 한국전자거래학회지, 12(2), pp. 155-194, 2007년 5월.
  5. R. Amit, C. Zott, "Value creation in e-business", Strategic Management Journal, vol. 22, pp. 493-520, 2001. https://doi.org/10.1002/smj.187
  6. M. Rappa, Business Models on the Web, http://digitalenterprise. org/models/models.html, 2005.
  7. J. F. Rayport, B. J. Jaworski, e-Commerce, McGraw-Hill, 2001.
  8. P. Timmers, "Business models for electronic markets", Journal of Electronic Markets, vol. 8, no. 2, pp. 3-8, 1998. https://doi.org/10.1080/10196789800000016
  9. A. Osterwalder, S. B. Lagha, and Y. Pigneur, "An ontology for developing e-business models", International Conference on Decision Making and Decision Support in the Internet Age(IFIP), 2002.
  10. A. Afuah, C. L. Tucci, Internet Business Models and Strategies: Text and Cases, McGraw-Hill, 2001.
  11. K. T. Hwang, B. S. Shin, and K. J. Kim, "Ubiquitous computing-driven business models: an analytical structure & empirical validations", Journal of Information Technology Application & Management, vol. 12, no. 4, pp. 105-121, 2005.
  12. 방송통신위원회, "TV 유휴 대역 활용 논의 본격 개시", 보도자료, 2011년 4월.
  13. 방송통신위원회, "국내도 TV 유휴 대역 실험서비스 시작한다", 보도자료, 2011년.
  14. IEEE Standard Association, IEEE 802.22-2011 Standard for Wireless Regional Area Networks in TV White Spaces Completed, http://standards.ieee. org/news/2011/802.22.html, 2011.
  15. ECMA International, Standard ECMA-392: MAC and PHY for Operation in TV White Space, Dec. 2009.
  16. 일본 총무성, "새로운 전파 활용에 관한 검토보고서", 2010년 7월.
  17. 박덕규, "일본 총무성 White Space 활성화 방안", 한국전자파학회지, 22(3), pp. 74-86, 2011년 5월.
  18. 전수연, "주요국의 모바일 브로드밴드 정책과 주파수 할당 계획", 방송통신정책, 23(13), pp. 1-25, 2011년 7월.
  19. 장재현, "무료 무선 브로드밴드, 그 가능성과 파급 효과", LG Business Insight, pp. 2-19, 2009년 5월.
  20. 이홍규, 김성철, "뉴미디어 시대의 비즈니스 모델", 한울아카데미, 2011년 5월.

Cited by

  1. Estimating the potential increase in consumer welfare from the introduction of Super Wi-Fi services in Korea vol.40, pp.10-11, 2016, https://doi.org/10.1016/j.telpol.2015.05.004