Abstract
The purpose of the study is to analyze and to clearly put more understanding on the current LED sky screen structures located not only in some cities of Korea but also in those of other countries which have been running the large-scaled LED sky screen, which is also called the LED canopy. In addition, this research is to also focus on the availability or possibility of the social role for the large-scaled LED sky screen to make great contributions to the local economic development of the relevant cities which are currently running their large-scaled LED sky screens, in terms of facility, contents and strategy, respectively. For this research, 4 large-scaled LED sky screens located in both domestic and foreign countries such as Suzhou Sky Screen in Suzhou city of China, Fremont Street Experience VIVA VISION in Las Vegas of the States, the Palace Sky Screen in Beijing of China, and Yeosu Expo Digital Gallery Sky Screen in Yeosu city of Korea, respectively, have intensively been dealt with for research, in terms of the features of their facility aspects.
본 연구의 목적은 대형 LED캐노피를 도입한 국 내외 도시를 대상으로 대형 LED캐노피 동향을 파악하는데 있다. 시설적 측면, 콘텐츠 측면, 전략적 측면에서 시설특성을 구체적으로 살펴보아서 대형 LED캐노피가 지역경제활성화 대안으로서의 적절성을 논의해 보고자 하는데 있다. 중국의 쑤저우 하모니타임즈 스퀘어에 있는 SUZHOU SKY SCREEN, 미국의 라스베가스 프리몬트 스트릿 익스피어리언스에 있는 VIVA VISION, 중국 북경의 The Place쇼핑센터에 있는 THE PLACE SKY SCREEN, 여수엑스포 디지털갤러리(EDG)를 분석대상으로 하여 시설의 특성을 파악하였다. 대형 LED캐노피의 시설적인 트랜드를 살펴보면, 아치형의 캐노피, LED는 SMD칩, 영상은 상호성 심미성을 갖는 자체제작 영상물과 휴대폰 및 랩탑컴퓨터 등을 활용하여 자신이 직접 경험할 수 있는 인터랙티브 영상콘텐츠를 활용하고 있다. 소프트웨어 측면에서는 지역상인들이 한번 방문한 관광객의 재방문을 유도하기 위해 각종 이벤트 퍼포먼스와 참여 프로모터의 제공을 통해 지역경제활성화를 유도하고 있다. 지역경제활성화의 대안으로서 대형 LED캐노피를 도입 시는 반드시 시민참여, 즉 상업공간에서는 꾸준한 지역상인들이 참가하는 유지관리 노력과 다양한 콘텐츠 개발이 뒷받침되어야 한다는 시사점을 얻을 수 있었다.