초록
본 연구의 목적은 IPTV (Internet protocol television)가입자와 디지털 CATV (Community antenna television)가입자의 행동을 비교분석하는 것이다. 이를 위해 수정된 잔차를 이용해 상대적 우위를 분석했다. 본 연구를 위해 수도권에서 100명의 이용자를 대상으로 갱서베이를 실시하였다. IPTV는 디지털 CATV에 비해 양방향 서비스에 맞는 콘텐츠를 가지고 있으며 요금에 대한 만족도도 높았으나 채널부족에 대한 불만이 높았다. 디지털 CATV는 IPTV에 비해 수동적으로 인지하고 가입하였으며, 요금에서도 IPTV에 비해 적게 내고 있지만 불만이 높았다. 주 이용 콘텐츠도 "스포츠"등으로 단방향 콘텐츠이므로 양방향 콘텐츠 활성화가 요구된다. IPTV는 언제나 원하는 콘텐츠를 볼 수 있는 혁신적인 서비스로 인식하고 있으나, 디지털 CATV는 CATV의 연장서비스로 인식하고 있어 양방향서비스의 특성을 살리지 못하고 있는 것으로 분석되었다. 따라서 비슷한 서비스이지만 인식에서 현격한 차이를 보이고 있다.
The object of study is to compare the characteristics of IPTV (Internet protocol television) subscribers and digital CATV (Community antenna television) subscribers. We used the adjusted residuals. We did gang survey for 100 subscribers in Seoul, Kyeonggi or Incheon regions. Compared to digital CATV, IPTV seems to have appropriate contents for interactive services and high satisfaction level for cost, but high dissatisfaction level for channels. Digital CATV subscribers would know and subscribe passively, compared to IPTV subscribers. IPTV subscribers are more satisfied than digital CATV subscribers even though IPTV is higher cost. Main content of digital CATV is sports, which is not interactive contents. People think IPTV is an innovative service which let subscribers see wanted contents always, but digital CATV is an extension of CATV. So digital CATV cannot use advantages of interactive services. Even though two services are almost same, they are very different in recognition.