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Developing A Framework of Customer Classification for Customer Relationship Management : Focusing on Online Auto Insurance

고객관계관리를 위한 고객 분류 프레임워크 개발 : 온라인 자동차보험을 중심으로

  • Received : 2012.05.15
  • Accepted : 2012.06.15
  • Published : 2012.06.30

Abstract

Recently, the interesting of customers in online auto insurance is rapidly increasing. The one of major reasons is economical benefit. offline auto insurance products as a service formed high price. However, online auto insurance relatively formed low price. Thanks to these characteristics of online auto insurance has gained great popularity. Therefore, in purchasing online auto insurance, consumers carefully buy products of auto insurance. In this study, we classified the $2{\times}2$ matrix (online preference group, economic pursuit group, convenience oriented group, and carefulness approach group) in online auto insurance consumers focusing on the perceived benefits and price acceptance. From an economic point of view of consumers around the perceived benefits and price acceptance, we analyzed the relationships among easy of use, usefulness, attitude, and purchase intention in automobile e-shopping mall. The results of this study will provide the useful implications for the planing CRM(customer relationship management) strategy for improving purchase intention of customers to online insurance companies.

최근 온라인 자동차보험에 대한 고객의 관심이 급증하고 있다. 그 이유는 경제성 측면에서 온라인 자동차보험이 소비자들에게 유용성을 제공해주기 때문이다. 오프라인에서 판매하는 자동차보험은 서비스 상품으로 온라인에서 판매하는 자동차보험 상품에 비해 상대적으로 높은 가격을 형성하고 있다. 이러한 특징에 힘입어 가격이 저렴한 온라인 자동차보험은 소비자들에게 큰 인기를 얻고 있다. 그렇기 때문에 소비자들은 온라인 자동차보험 상품 가격에 많은 관심을 가지고 있고, 자동차보험 상품 구입에 신중한 선택을 하고 있다. 본 연구에서는 소비자들이 온라인 자동차보험에 대해 느끼는 인지된 이익과 가격 수용성을 중심으로 $2{\times}2$ 매트릭스로 구성해 온라인 자동차보험 고객군을 온라인 수용형, 경제성 추구형, 편리 추구형, 신중 접근형으로 구분하였다. 이에 따라 본 연구에서는 온라인 자동차보험 웹사이트의 인지된 이용 용이성, 유용성, 태도, 구매의도에 사이의 관계를 분석하였다. 본 연구결과는 온라인에서 자동차보험 상품을 판매하는 기업들에게 소비자의 온라인 자동차보험 구매의도를 강화하기 위한 고객관계관리 전략 수립에 있어 유용한 시사점을 제공해 줄 것이다.

Keywords