DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on Adoption of Curriculum Autonomy Policy by a Middle School

학교의 교육과정 자율화 정책 수용에 관한 연구

  • Received : 2012.11.01
  • Accepted : 2012.11.19
  • Published : 2012.12.31

Abstract

The purpose of this study was to figure out adoption of curriculum autonomy policy by a middle school. To achieve the purpose, official documents accepted or produced by the school were examined regarding how much curriculum autonomy was given to the school. As well as, minutes on curriculum organization and implementation and interviews with significant figures in the school were analyzed to reveal how the school exerted its curriculum autonomy. The results indicated that superior educational administrative institution that had made decision on curriculum autonomy policy and promoted it constantly sent to the school official documents that required it to report what had been done. Such practices prevented the school from autonomous organization and implementation of curriculum. In addition, as most decisions on curriculum organization and implementation at school level was made by administrator and teachers with special position, most teachers remained at passive status to accept what had decided by them. Parents'committee did not exercise their rights by lack of expertise and passive attitude.

Keywords

References

  1. 교육개혁심의회(1987). 1986년도 연차보고서, 서울: 교육개혁심의회.
  2. 교육과학기술부 보도자료(2009). 학교자율화 추진방안, 교육과학기술부.
  3. 김대현(1994). 제6차 초등학교 교육과정의 성공적실행을 위한 학교의 권한과 책임, 초등교육연구 8(1), 127-141.
  4. 김대현(1999). 학교 차원에서 교육과정을 재구성하기 위한 교직원 개발 모형 탐색, 부산대학교사대 논문집, 38, 197-211.
  5. 김대현(2010). 교육과정 개발 준거로서의 교사와 학생의 삶, 한국교육과정학회 춘계학술대회, 교육과정과 학교에서의 교육적 삶, 3-22.
  6. 김대현(2011). 교육과정 결정에 있어서의 국가의 간섭 조건, 교육사상연구 25(3), 21-35.
  7. 김성열(2001). 학교교육의 제도적 조건으로서의 학교운영위원회: 제도의 도임과 정착, 활성화.교육인류학연구 4(2), 71-129.
  8. 김은주.양무열.김대현(2010). 2007 개정교육과 정 통합교과의 통합단원 실행에 관한 교사들의 관심도 분석, 수산해양교육연구 22(2), 287-302.
  9. 박주상(2010). 교육과정 자율화 운영에 따른 교과교육과정 내용 재구성 방안 연구, 서울: 한국교육과정평가원.
  10. 서혜경(2009). 교사들의 교육과정 재구성 실천 경험에 대한 사례 연구, 교육과정연구 27(3), 159-189.
  11. 신정철.박환보(2007). 대학에 대한 정부의 다양한 간섭 형태에 관한 연구, 교육행정학연구 25(4), 315-339.
  12. 심수원(2010). 초등학교 동학년 교사들의 협력적 교육과정 재구성에 대한 사례 연구, 이화여자대학교 석사학위논문.
  13. 원용아(2011). 단위학교의 자율권 분석 : 지침과 공문 분석을 중심으로, 서울대학교 석사학위논문.
  14. 이자연(2008). 교사의 교육과정 재구성 방식과 특징에 대한 사례연구. 이화여자대학교 석사학위논문.
  15. 조난심(2010). 학교 교육과정 자율화 정책의 성과 및 과제. 제6차 국정성과평가 전문가 토론회, 이명박 정부 2년 교육경쟁력 강화: 성과와 과제.
  16. 홍원표(2011).우상과 실상: 교육과정 자율화 정책의 모순된 결과 해결 방안 탐색, 교육과정연구 29(2), 23-43.
  17. 홍창남 외(2009). 초등학교의 공문서 처리 실태분석, 교육행정학연구 27(4), 277-301.
  18. Ben-Peretz, M.(1990). The teacher-curriculum encounter: Freeing teachers from the tyranny of texts, New York: State University of New York Press.
  19. Concoran, T.(1999). Making the most of professional development, Curriculum Reveiw, 38(5), 1-4.
  20. Crowther, S. (1998). Secret of staff development support, Educational Leadership, 55(5), 75-77.
  21. Doll, R. C.(1983). Supervision for staff development: Ideas and application, Boston: Allyn and Bacon.
  22. Dworkin, G.(1988). The theory and practice of autonomy, New York: Cambridge University Press.
  23. Pankake, A. M.(1998). Implementation: making things happen, New York: Eye on Education.
  24. Resh, N. & Benavot, A. (2009). Educational governance, school autonomy, curriculum implementation, Curriculum Studies, 41(1), 67-92. https://doi.org/10.1080/00220270802446826
  25. Rob, R.(2005). The relationship between autonomy and having choices. American Political Science Association, 2005 Annual Meeting Conference Paper, 1-28.
  26. Skilbeck, M.(1984). School-based curriculum development, London: Harper and Row.
  27. Snook, I. Lankshear, C.(1979). Education and Rights, Victoria: Melbourne University Press.
  28. Sparks, D. & Hirsh, S.(1997). A new vision for staff development, Virginia: ASCD.
  29. Wiles, J. & Bondi, J.(2002). Curriculum development: A guide to practice, New Jersey: Prentice Hall.
  30. Xu, Y. & Wong, H.(2011). School based curriculum in China, Chinese Education and Society. 44(4), 44-63. https://doi.org/10.2753/CED1061-1932440403
  31. Young, J. H.(1985). Participation in curriculum development: An inqiury into the response teachers, Curriculum Inquiry, 15(4), 387-414. https://doi.org/10.2307/1179684

Cited by

  1. An Analysis of Professional Recognition on 2015 Curriculum Revision vol.27, pp.4, 2015, https://doi.org/10.13000/JFMSE.2015.27.4.1172