Abstract
In this study a group of experts and clinical radiological technologists were surveyed to evaluate the clinical importance of current subjects in the radiological sciences. For the data collection and analysis, an open-ended questionnaire was distributed to the group of experts, and a multiple choice questionnaire was distributed to radiological technologists. Subjects were classified into 9 groups for analysis of the importance of subjects, and in regard to the questionnaire design for measurement of variables, departments and type of hospital were set up as independent variables, and the 9 groups of subjects were set up as dependent variables. As a result, clinical radiological technologists perceived Diagnostic Imaging Technology and practical courses, including general radiography, CT and MRI, as the most clinically necessary subjects, and the group of experts placed most weight on basic courses for the major. The result of this study suggests that the curriculum should be revised in a way that combines theory and practice in order to foster radiological technologists capable of adapting to the rapidly changing healthcare environment.
본 연구는 현 방사선(학)과의 교과목을 중심으로 임상에서의 중요도를 평가하기 위하여 전문가 집단과 임상의 방사선사들에게 설문을 실시하였다. 자료 분석 방법은 전문가 집단에는 개방형 설문지를, 방사선사들에게는 질문형설문지를 배포하여 자료를 수집 분석하였다. 교과목 중요도 분석을 위한 교과목 분류는 9개의 영역으로 분류하였고, 변수 측정을 위한 설문구성은 부서, 진료기관 등을 독립변인으로 설정하고 9개 영역의 교과목을 종속변인으로 설정하였다. 그 결과 임상의 방사선사들은 일반촬영, CT, MRI등이 포함된 영상진단기술학 및 실기 과목을 임상에서 가장 필요한 과목으로 인식하는 것으로 분석되었으며, 전문가집단의 경우 전공기초과학 과목에 높은 비중을 두고 있는 것으로 분석되었다. 본 연구를 토대로 할 때 급변하는 의료 환경에 적응하기 위한 방사선사를 양성하기 위해서는 이론과 실기가 융화된 교육과정의 개정이 필요할 것으로 판단된다.