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Enhancing the Stability of Slopes Located below Roads, Based on the Case of Collapse at the Buk-sil Site, Jeongseon Area, Gangwon Province

강원도 정선지역 북실지구 깎기비탈면 붕괴 사례를 통한 도로 하부 비탈면 안정성 확보에 관한 고찰

  • Kim, Hong-Gyun (Geotechnical Engineering Research Division, Korea Institute of Construction and Technology) ;
  • Bae, Sang-Woo (Geotechnical Engineering Research Division, Korea Institute of Construction and Technology) ;
  • Kim, Seung-Hyun (Geotechnical Engineering Research Division, Korea Institute of Construction and Technology) ;
  • Koo, Ho-Bon (Geotechnical Engineering Research Division, Korea Institute of Construction and Technology)
  • 김홍균 (한국건설기술연구원 Geo-인프라연구실) ;
  • 배상우 (한국건설기술연구원 Geo-인프라연구실) ;
  • 김승현 (한국건설기술연구원 Geo-인프라연구실) ;
  • 구호본 (한국건설기술연구원 Geo-인프라연구실)
  • Received : 2012.02.15
  • Accepted : 2012.03.19
  • Published : 2012.03.30

Abstract

Slopes are commonly formed both above and below roads located in mountainous terrain and along riversides. The Buk-sil site, a cut slope formed below the road, collapsed in October, 2010. A field investigation determined the causes of failure as improper drainage of valley water from the slope above the road and direct seepage of road-surface water. These factors may have accelerated the collapse via complex interaction between water and sub-surface structures such as bedding. Projection analysis of the site showed the possible involvement of plane, wedge, and toppling failure. Safety factors calculated by Limit Equilibrium Analysis for plane and wedge failure were below the standard for wet conditions. The wetness index, analyzed using topographic factors of the study area, was 9.0-10.5, which is high compared with the values calculated for nearby areas. This finding indicates a high concentration of water flow. We consider that water-flow control on the upper road is crucial for enhancing slope stability at the Buk-sil site.

산악지와 하천지에 위치하는 도로에는 도로 상부와 하부에 모두 비탈면이 조성된 경우가 많다. 북실지구는 도로 하부에 조성된 깎기비탈면으로서 2010년 10월 붕괴가 발생하였다. 정밀 현장조사 결과, 본 비탈면의 붕괴 원인은 도로 상부비탈면 계곡수의 배수 불량과 도로 표면수의 직접적 유입 등인 것으로 판단된다. 이는 층리 발달과 같은 지반 내적 요인과 복합적으로 작용하여 붕괴를 촉진시켰을 가능성이 높다. 평사투영해석 결과 평면파괴, 쐐기파괴, 전도파괴의 가능성이 인지되었다. 한계평형해석을 통한 안전율 산출 결과 우기시 평면파괴 및 쐐기파괴 안전율이 기준치에 미달되었다. 북실지구의 지형요소를 이용한 습윤지수 분석 결과, 9~10.5로 주변지역에 비하여 높은 값을 가지므로 유수의 영향이 집중되었던 것으로 판단된다. 북실지구 비탈면 안정성 확보에는 도로 상부에서 발생하는 유수 제어가 중요한 역할을 할 것으로 사료된다.

Keywords

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