3D 영화 상영관의 좌석별 위치에 따른 시각피로도, 프레즌스, 그리고 인지된 특성 분석

Effects of the seat position in the theater on visual fatigue, presence and perceived characteristics

  • 정동훈 (광운대학교 미디어영상학부)
  • 투고 : 2012.03.01
  • 심사 : 2012.04.27
  • 발행 : 2012.05.31

초록

본 연구는 3D 상영관 내의 각 좌석의 공간적 특징에 따라 3D 효과가 어떻게 나타나는지를 시각피로도, 프레즌스, 인지된 특징을 통해 살펴보았다. 연구결과 극장 좌석의 위치가 스크린으로부터 떨어진 거리와 시야각이 시각피로도와 인지된 특성에 유의미한 영향이 있음을 검증하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 좌석별 시각피로도와 스크린으로부터의 거리 평균지점으로 부터의 편차와 시야각은 정적 상관관계가 있었다는 점에서 3D 상영관에서 3D 품질을 보장하기 위한 좌석 배치에 유의해야 함을 알려준다. 둘째, 3D 상영관에서 좌석의 위치적 영향이 프레즌스에는 나타나지 않았다. 셋째, 좌석별 인지된 특성과 스크린으로부터의 거리 평균지점으로 부터의 편차와 시야각은 부적 상관관계가 있었다는 점에서 3D 상영관의 모든 좌석에서 3D에 대한 인지된 특성이 다르다는 것을 알 수 있다. 본 연구는 3D극장에서의 실증적인 연구를 통해 공간적 변인에 따른 3D효과를 검증했으며, 연구 결과는 3D극장 좌석의 표준을 제정하기 위한 기초자료로 삼을 수 있다. 또한 3D 영상의 성능지표 및 피로도 규제와 관련한 법 제정에 도움이 될 수 있을 것이다.

This paper deals with the effects of seat position in the theater on viewers' visual fatigue, presence, and perceived characteristics. As a result of this study, there is a significantly positive effect of Dx(deviation from mean distance from the screen) and viewing angle on visual fatigue. Second, there is no significant effect of seat position on presence. Finally, there is a significantly negative effect of Dx and viewing angle on perceived characteristics. This means, as the author assume, the seat position in the theater during watching a 3D movie is important in case of visual fatigue and perceived characteristics. This paper provides an empirical result related to effect of spatial variable at 3D theater on 3D effect. The results could be helpful to establish spatial standard in 3D theater and 3D contents; furthermore, it could help to establish regulations of visual fatigue induced from 3D effects and indications for 3D efficiency.

키워드