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발리우드를 활용한 체감형 콘솔게임의 콘텐츠 개발에 대한 연구

A Study on Contents Development for a Sensory Console Game Based on Bollywood

  • 투고 : 2012.06.01
  • 심사 : 2012.06.01
  • 발행 : 2012.06.30

초록

체감형 콘솔게임의 현황과 문제점을 닌텐도사의 '위(Wii)'를 중심으로 분석한다. 이 중 스포츠분야에 편향되고 다양하지 못한 콘텐츠의 한계를 글로컬한 문화콘텐츠로 한 단계 발전시켜 개발하기 위해 뮤지컬 형식이 주를 이루는 발리우드를 활용한 해결방안을 제시한다. 인도의 빼놓을 수 없는 문화코드인 '발리우드'는 국내를 비롯한 제3국에서는 이국적 신선함으로 소비자의 구매욕을 자극할 수 있고, 11억 인도시장으로의 진출에는 그들에게 익숙하면서도 새로운 형태의 게임문화를 판매할 수 있을 것이다. 본 연구를 위하여 발리우드가 포함된 문화콘텐츠 문화코드 이외에 인도의 정치적, 사회적, 경제적 문화코드까지 전반에 걸쳐 살펴봄으로써 그들의 문화에 이질적이지 않은 콘텐츠를 개발할 수 있을 것으로 기대한다.

The current situation and problems of sensory console games was analyzed focusing on the Nintendo 'Wii.' In order to develop the limitation of contents that lean strongly towards sports and fail to offer diversity one step further into glocal cultural contents, a solution of applying 'Bollywood', which has a main musical format, is presented. Bollywood is a unique cultural code of India which can stimulate the purchase desires of consumers with its exotic freshness in third countries, and can be used to lead sales of a new form of game culture that is familiar yet in a new format in the 1.1 billion population Indian market. The political, social and economic codes of Bollywood are examined in this study in addition to cultural contents and codes that include Bollywood to develop contents that are not foreign to their culture.

키워드

참고문헌

  1. 이장원, 윤준성, "체감형 인터페이스를 사용하는 닌텐도 위(Wii)의 한계에 대한 연구", 한국게임학회, 제11권, 제2호, pp.94-97, 2011.
  2. 김윤희, 박치완, "인도의 문화코드와 글로컬문화 콘텐츠", 국제지역연구학회, 제14권, 제4호, pp.79, 2011.
  3. 한국게임산업진흥원 편집부, "한국 게임산업연감 (2011)", 한국게임산업진흥원, pp.75-80, 2011.