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The Removal of Spatial Inconsistency between SLI and 2D Map for Conflation

SLI(Street-level Imagery)와 2D 지도간의 합성을 위한 위치 편차 제거

  • 가칠오 (서울대학교 대학원 건설환경공학부) ;
  • 이정호 (서울대학교 대학원 건설환경공학부) ;
  • 양성철 (공간정보연구원) ;
  • 유기윤 (서울대학교 건설환경공학부)
  • Received : 2012.04.26
  • Accepted : 2012.06.12
  • Published : 2012.06.30

Abstract

Recently, web portals have been offering georeferenced SLI(Street-Level Imagery) services, such as Google Streetview. The SLI has a distinctive strength over aerial images or vector maps because it gives us the same view as we see the real world on the street. Based on the characteristic, applicability of the SLI can be increased substantially through conflation with other spatial datasets. However, spatial inconsistency between different datasets is the main reason to decrease the quality of conflation when conflating them. Therefore, this research aims to remove the spatial inconsistency to conflate an SLI with a widely used 2D vector map. The removal of the spatial inconsistency is conducted through three sub-processes of (1) road intersection matching between the SLI trace and the road layer of the vector map for detecting CPPs(Control Point Pairs), (2) inaccurate CPPs filtering by analyzing the trend of the CPPs, and (3) local alignment using accurate CPPs. In addition, we propose an evaluation method suitable for conflation result including an SLI, and verify the effect of the removal of the spatial inconsistency.

최근 포털 사이트들을 중심으로 거리 기반의 파노라마 영상 서비스(Street-Level Imagery, SLI)가 제공되고 있다. SLI는 거리상에서 실세계를 바라보는 것과 동일한 영상으로 매우 직관적이고 상세한 정보 제공이 가능하다. 이러한 특성을 가지는 SLI는 타 공간정보와 합성을 통하여 활용성이 더욱 증대될 수 있다. 하지만, 서로 다른 공간정보 데이터셋을 합성할 경우 실세계의 동일 객체가 서로 다른 위치에 표현되는 위치 편차 문제는 합성의 품질을 저하시키는 요인이 된다. 따라서 본 연구는 SLI를 현재 가장 널리 활용되고 있는 2D 지도와 합성하기 위한 상호간의 위치 편차 제거를 목표로 한다. 위치 편차 제거는 (1) 컨트롤 포인트 쌍 탐색을 위한 SLI 촬영 궤적과 2D 지도의 도로 레이어간 교차로 매칭, (2) 경향성 분석을 통한 부정확한 컨트롤 포인트 쌍 제거, (3) 정확한 컨트롤 포인트 쌍을 이용한 국지적 조정 등의 세부 프로세스를 포함한다. 또한, SLI를 포함하는 합성 결과에 적합한 정확도 평가 방법을 제시하고, 이를 통하여 위치 편차 제거의 효과를 검증한다.

Keywords

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