DOI QR코드

DOI QR Code

The Development of On-line Self-Test Module using Tracing Method

학습자 트레이싱을 통한 원격 교육용 자가 진단 모듈 개발

  • 이규수 (한려대학교 방사선학과) ;
  • 손철수 (한국공학기술연구원) ;
  • 박홍준 (순천대학교 창의발명디자인센터) ;
  • 심현 (순천대학교 교수학습개발센터) ;
  • 오재철 (순천대학교 컴퓨터공학과)
  • Received : 2011.10.21
  • Accepted : 2012.02.12
  • Published : 2012.06.30

Abstract

The higher thinking skills, such as creativity and problem-solving about a given problem, are difficult to assess and diagnose. For an accurate diagnosis of these higher thinking abilities, we need to fully observe learner's problem-solving process or learner's individual reports. However, in an online learning or virtual class environments, evaluation of learner's problem-solving process becomes more difficult to diagnose. The best way to solve this problem is through reporting by tracking learner's actions when he tries to solve a problem. In this study, we developed a module which can evaluate and diagnose student's problem-solving ability by tracking actions in MS-Office suite, which is used by students to solve a given problem. This module performs based on the learner's job history through user tracking. To evaluate the effectiveness of this diagnostic module, we conducted satisfaction survey from students who were preparing the actual MOS exams. As a result, eighty-one (81) of the participants were positive on the effectiveness of the learning system with the use of this module.

창의력이나 문제해결력과 같은 고차원적인 사고 능력은 주어진 문제의 정 오답만으로는 진단이 어려우며, 진단을 위해서는 교수자가 학습자의 문제 해결 과정을 지켜보거나 해결 과정에 대한 학습자의 보고 과정이 요구된다. 더구나 교수자의 학습자에 대한 관찰이 불가능한 온라인 학습이나 버추얼 클래스와 같은 환경에서는 학습자의 문제 해결 과정을 평가하거나 학습자 스스로 자신의 부족한 부분을 진단하는 것은 더욱 어려워진다. 이러한 문제를 해결하는 최선의 방법은 학습자가 문제를 해결하는 동안을 추적하여 그 과정을 보고해 주는 것이라 할 수 있다. 본 연구에서는 MS 오피스군의 소프트웨어를 활용하여 주어진 문제를 해결하는 동안 학습자의 작업 내역을 트레이싱하여 최종적으로 학습자에게 자신의 부족한 부분을 진단해 주고 자신의 능숙도와 소프트웨어를 응용하여 주어진 문제를 해결하는 과정에 대한 평가를 해주는 모듈을 개발하였으며, 본 진단 모듈의 효용성 평가를 위하여 실제 MOS 시험을 준비하는 학습자 81명에 대한 적용 및 만족도 조사를 통하여 통계적으로도 유의미한 효과가 있음을 확인하였다.

Keywords

References

  1. 백순근 외, "중.고등학생용 ICT 리터러시 검사 도구 개발 연구," 아시아교육연구, 10(1): pp.175-198, 2009.
  2. Egan, T., I.R. Katz, "Thinking Beyond Technology: Using the iSkills Assessment As Evidence to Support Institutional ICT Literacy Initiatives," KNOWLEDGE QUEST. 35(5): pp.36-43, 2007.
  3. Katz, I.R., "Testing Information Literacy in Digital Environments: ETS's iSkills Assessment," Information technology and libraries. 26(3): pp.3-12, 2007.
  4. 백순근 외, 수행형 ICT 리터러시 검사도구 개발 연구. 2009, 한국교육학술정보원.
  5. 박홍준, 전영국, "컴퓨터 대수와 베이지언 추론망을 이용한 이공계 수학용 적응적 e-러닝 시스템 개발," 한국콘텐츠학회논문지, 제 8권 제 5호, pp.276-286, 2008.
  6. 백영균, 정광규, "분수의 덧셈.뺄셈을 가르치는 지능형 컴퓨터 보조수업(ICAI) 프로그램의설계," 교육공학연구. 8(1): pp.103-119, 1993.
  7. Todd, P., I. Benbasat, "Process Tracing Methods in Decision Support Systems Research: Exploring the Black Box," MIS Quarterly, 11(4): pp.493-512, 1987. https://doi.org/10.2307/248979
  8. 송병철, 수업집중력 향상을 위한 컴퓨터 실습 수업 관리시스템, 고려대학교교육대학원: 서울. 2009.
  9. 정영식, "디지털 교과서의 평가 준거 개발", 컴퓨터교육학회논문지, 제 11권 제 3호, pp.13-20, 2008.
  10. 정성무 외, "고등교육 이러닝 품질관리 가이드라인(Ver. 2.0) 개발", 한국교육학술정보원, 2008.
  11. 채승천, 배석찬 "WBI상에서 XML요소를 이용한 교과색인 시스템" 2002 봄 학술발표논문지(B):Pro ceedings of The 29th KISS Spring Conference(한국정보과학회), pp.706-708, Apr., 2002.
  12. 정휘웅, 윤애선, 권혁철 "CBT 동적 문제은행 구성을 위한 XML DTD정의" 한국인지과학회 2002년도 춘계학술대회, 2002 May 01. pp.9-14, May, 2002.
  13. 정희영, 윤애선, 손건태 "CBT 시스템에서의 신뢰도 높은 문제 은행구축을 위한 문항분석방법" 한국인지과학회 2002년도 춘계학술대회. pp.3-8, May, 2002.
  14. 안성훈, 구본주, 고대곤 "ICT 활용 교육을 위한 웹 기반 문제중심학습 시스템의 설계 및 구현" 한국콘텐츠학회논문지 '06 Vol.6, No.9, pp.141-150.
  15. 남철우, 김석중 "통합과학교육론" 학문사. 1998.
  16. 이태욱 외 "ICT 교육론" 형설출판사. 2001.