DOI QR코드

DOI QR Code

수준별 수업에서의 중학교 수학 익힘책의 활용 실태

  • Received : 2012.02.03
  • Accepted : 2012.02.22
  • Published : 2012.02.28

Abstract

The revised mathematics education curriculum in 2007 decided to introduce mathematics workbooks to the textbook system, which were supplemental textbooks to support mathematics teachers' teaching and students' learning in level-based classroom. This study is to find the field status whether the middle school mathematics workbooks are currently used in the school to be in line with the original intention and purpose and to discuss the improvement direction and effective utilization idea which modification and amendment shall be made for the effective utilization in the field. To achieve the goal of this study, the inquiry survey was made from 75 middle school teachers of the 1st, 2nd and 3rd grade in the middle schools where the moving classing for each level(or class in each level)has been performed with provision of the questionnaire sheet for the understanding of the teachers for the utilization status of the mathematics workbook to solve such study task.

Keywords

References

  1. 김부미(2007), 수학 워크북 도입에 대한 교사들의 인식 조사, 대한수학교육학회, 수학교육학연구 17(3), 271-293.
  2. 경상남도 창원교육지원청(2011), 경상남도 중․고등학교 학업성적관리지침.
  3. 교육과학기술부(2011), 교육과학기술부 고시 제2011-361호[별책 8].
  4. 교육인적자원부(2006), 수학, 영어 편찬상의 유의점 및 검정 기준.
  5. 교육인적자원부(2007), 개정 수학과 교육과정.
  6. 교육인적자원부(2007), 수학 익힘책의 편찬상의 유의점.
  7. 노동환(2010), 중학교 수학 익힘책 활용 후 인식 및 실태에 관한 조사, 석사학위논문, 한국교원대학교.
  8. 서현주(2011), 수준별 이동수업에서 수학 익힘책의 활용에 대한 실태조사, 석사학위논문, 한국교원대학교.
  9. 이종희, 김선희, 김부미, 김기연(2008), 수학 교과에서 익힘책 활용 방안에 대한 연구, 이화여대 교과교육학연구 12(2), 335-352.
  10. 전경훈(2010), 중학생들의 수학 익힘책에 대한 인식과 활용에 관한 조사연구, 석사학위 논문, 서원대 교육대학원.
  11. 황혜정, 나귀수, 최승현, 박경미, 임재훈, 서동엽(2007), 수학교육학신론. 문음사.