Middle School Students' Critical Thinking Based on Measurement and Scales for the Selection and Interpreation of Data and Graphical presentations

중학생들의 자료와 그래프의 선택과 해석에서 측정과 척도에 근거한 비판적 사고 연구

  • Received : 2012.04.01
  • Accepted : 2012.05.10
  • Published : 2012.05.31

Abstract

Learning graphical representations for statistical data requires understanding of the context related to measurement in statistical investigation since the choice of representation and the features of the selected graph to represent the data are determined by the purpose and context of data collection and the types of the data collected. This study investigated whether middle school students can think critically about measurement and scales integrating contextual knowledge and statistical knowledge. According to our results, the students lacked critical thinking related to measurement process of data and scales of graphical representations. In particular, the students had a tendency not to question upon information provided from data and graphs. They also lacked competence to critique data and graphs and to make a flexible judgement in light of context including statistical purpose.

자료를 표현하기 위해 선택되는 그래프와 그의 특징은 자료 수집의 목적 및 맥락, 그리고 수집된 자료의 유형에 의해 결정되기 때문에 통계적 자료를 표현하는 그래프에 대한 학습을 위해 학생들은 측정과 관련된 맥락에 대한 이해를 필요로 한다. 본 연구에서는 중학교 학생들이 자료와 그래프를 선택하고 해석할 때, 측정과 척도에 근거한 비판적 사고를 통해 맥락적 영역과 통계적 영역 사이의 상호적 전환을 보이고 있는지 살펴보았다. 조사결과, 학생들은 맥락적 영역과 통계적 영역 사이의 상호 전환을 필요로 하는 자료의 측정과 자료를 표현하는 척도와 관련한 비판적 사고가 부족함을 확인하였다. 특히 학생들은 제시된 자료나 그래프의 정보에 대해 의심을 거의 품지 않는 경향을 보였으며, 또한 문항에서 제시한 통계적 조사의 목적과 같은 맥락에 비추어 문제점을 찾아내거나 유연성을 발휘하여 판단하는 능력이 부족하였다.

Keywords