Analysis of the Emotional experience design types of iPhone users - Focused on Q-methodology -

아이폰 사용자의 감성경험디자인 유형 분석 - Q 방법론을 중심으로 -

  • 이영주 (청운대학교 멀티미디어학과) ;
  • 이호은 (청운대학교 방송영상학과)
  • Published : 2012.01.31

Abstract

IPhone users who prefer to study the sensitivity of the subjective aspects of experience design elements, aiming to clarify and subjectivity, Q methodology for the study were able to detect four types through. The first type of usability on the iPhone to pursue the type of individuals who have sufficient understanding of sayongjeok behavior based on the use of features, ease of understanding, the physical sense, usability is important to all who were able to see that consist of: The second types of aesthetics to pursue the type of visual information of the product by the intuitive and subjective aesthetic impression was important to distinguish your type. The third types of discrimination to pursue the type of emotional self-image or self-owned products, to convey a message to anyone seriously here, and the fourth type is the type of active and absolute preference for the iPhone that has been identified as the type of .

본 연구는 아이폰을 선호하는 사용자의 감성경험디자인 요소의 주관적 관점을 밝히는데 초점을 두었으며 주관성 연구를 위해 Q 방법론을 통해 4개의 유형을 발견할 수 있었다. 제 1 유형은 사용편의성 추구 유형으로 아이폰에 대한 충분한 사용적 이해가 있는 개인의 사용행태에 따른 기능, 이해의 용이성, 물리적 느낌, 사용성 모두를 중요하게 생각하는 사람들로 구성되어 있음을 알 수 있었다. 제 2 유형은 심미성 추구 유형으로 제품의 시각적인 정보에 의한 직관적이고 주관적인 심미적 인상을 중요하시는 유형을 구분되었다. 제 3 유형은 차별적 감성 추구 유형으로 자기 이미지나 자기가 소유한 제품을 통해 다른 이에게 전달하고자 하는 메시지를 중요하게 여기는 유형이며 제 4 유형은 아이폰에 대한 적극적이며 절대적인 선호도를 가지고 있는 유형으로 파악되었다.

Keywords

Acknowledgement

이 논문은 2011년 정부(교육인적자원부)의 재원으로 한국학술진흥재단의 지원을 받아 수행된 연구임(NRF-2011-327-H00042).