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Development of Hydrodynamic Capacity Evaluation Method for a Vertical-Axis Tidal Stream Turbine

수직축 조류발전 터빈의 유체공학적 용량 산정기법 개발

  • Lee, D.H (Tidal Stream Energy Research Center, Korea Maritime Univ.) ;
  • Hyun, B.S. (Div. of Naval Architecture & Ocean Systems Eng., Korea Maritime Univ.) ;
  • Lee, J.K. (Div. of Naval Architecture & Ocean Systems Eng., Korea Maritime Univ.) ;
  • Kim, M.C. (Department of Naval Architecture & Ocean Eng., Pusan National Univ.) ;
  • Rhee, S.H. (Department of Naval Architecture & Ocean Eng., Seoul National Univ.)
  • 이대형 (한국해양대학교 조류발전원천기술연구센터) ;
  • 현범수 (한국해양대학교 조선해양시스템공학부) ;
  • 이정기 (한국해양대학교 조선해양시스템공학부) ;
  • 김문찬 (부산대학교 조선.해양공학과) ;
  • 이신형 (서울대학교 조선.해양공학과)
  • Received : 2012.03.08
  • Accepted : 2012.04.30
  • Published : 2012.05.25

Abstract

This study deals with the investigation of the scale effect for the vertical-axis tidal stream turbine by evaluating the hydrodynamic efficiency of turbine rotors of different diameters at different flow conditions. Numerical analyses are made for the turbine rotors with a same shape, but different sizes obtained using the diameter evaluation equation suggested in this paper. It is shown that the performance of turbine is clearly dependent upon the rotor size and inflow velocity, i.e. Reynolds number dependency of different-scaled turbines showing better efficiency with increasing Reynolds number. The sudden decrease of efficiency is also noticed around the transition region of Reynolds number. The hydrodynamic capacity evaluation method needed at initial stage of turbine design is suggested and exercised with some test cases. It is recommended that the method is expected to be useful for turbines with demanding powers between 10 kW and 300 kW.

다양한 축척을 갖는 조류발전용 수직축 터빈의 유속과 직경의 변화가 터빈의 유체공학적 효율에 미치는 영향을 수치적으로 연구하였다. 수치해석은 직경 산정식을 사용하여 도출된 동일형상의 다양한 치수의 기준터빈에 대하여 수행되었으며 유속과 직경 변화에 따른 효율의 차이에 대해 알아보았다. 해석결과 터빈의 효율은 레이놀즈 수 변화에 따라 체계적으로 증가하는 것을 확인하였으며, 이로부터 크기가 다른 동일형상의 터빈의 성능은 TSR(Tip Speed Ratio)과 레이놀즈수(Reynolds number)만의 함수로 표시할 수 있음을 알 수 있었다. 이상의 수치해석 결과를 이용하여 수직축 터빈 초기설계단계에서 필요한 간편한 용량산정기법을 제안하고 유속, 직경, 터빈회전수 간의 상호관계를 다양한 관점에서 도표화 하였다. 본 연구는 터빈용량 10 kW~300 kW 사이의 수직축 터빈 초기설계 시에 효과적으로 활용될 수 있을 것으로 기대된다.

Keywords

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