초록
본 연구는 조선시대 궁궐 내에서 일어났던 친잠문화의 배경과 공간적 특징에 대한 탐구하는 것이 목적이다. 조선은 유교적 중농주의 국가로서 국초부터 농업 못지않게 양잠업 장려에 열의를 보여 양잠 생산성을 극대화하기 위한 다양한 노력을 진행해 왔다. 그러한 노력의 일면으로 조선 왕실은 궁궐 내에서 친잠활동을 하게 되었다. 조선은 초기 태조 연간부터 궁원 곳곳에 뽕나무를 심었으며, 세조는 동궁(東宮) 근처에 잠실(蠶室)을 설치하여 세자를 비롯한 궁중 사람들에게 양잠의 중요성을 수시로 알게 했다. 성종 연간에는 조선 최초로 창경궁 후원에 채상단을 만들어 친잠례를 거행하였고, 이후 채상단은 위치를 달리하며 광해군 때까지 유지되었다. 그 후 영조 연간에는 경복궁에 채상단과 정해친잠비(丁亥親蠶碑)를 건립하였는데, 이는 경복궁 유지에 대한 영조의 애착과 양잠의 권면에 대한 적극적 의지의 산물이었다. 경복궁 유지에서 터가 고르고 뽕나무를 심기 적합한 동편이 선택되어 채상단을 축조했으리라 가늠해 볼 수 있는데, 이 장소는 세종 연간 잠실이 있던 장소이기도 하다.
This study was carried out to investigate the backgrounds and spatial characteristics of the sericulture in the rear garden of the palace in Joseon Dynasty. Joseon Dynasty made the various efforts not only to enhance the promotion of agriculture but also sericulture since the main industry of Joseon Dynasty was farming. At the very beginning, Joseon Dynasty planted mulberry trees and built a silkworm-raising room(蠶室) around the Donggung(東宮). Then, King Sungjong(成宗) made Chaesangdan(採桑壇) in Changgyeong Palace and performed Chinzamryae(親蠶禮). The location of Chaesangdan varied as time goes on until the king Gwanghaegun(光海君). Lastly, King Yeongjo(英祖) made Chaesangdan and Junghaechinzambi(丁亥親蠶碑) in Gyeongbok Palace. Yeongjo(英祖) showed a strong attachment to Gyeongbok Palace and actively encouraged the sericulture. Chaesangdan was built in the east side of the palace which was appropriate for planting mulberry trees. Furthermore, a silkworm-raising room was located in this place at the era of King Sejong(世宗).