Effects of Mothers' and Teachers' Literacy Beliefs, Perception of Picture Books, and Frequency of Reading Activities on the Interaction for Reading Picture Books with Preschoolers

교사와 어머니의 문해신념, 그림책에 대한 인식 및 읽기활동 빈도가 유아와의 그림책 읽기 상호작용에 미치는 영향

  • 지연주 (가톨릭대학교 유아교육전공) ;
  • 최나야 (가톨릭대학교 아동학전공)
  • Published : 2012.12.31

Abstract

This study was aimed to compare teacher's and mother's literacy beliefs, perception of picture books, and frequency of reading activities, and examine how these variables affect the interaction for reading picture books with preschoolers. The results of the survey from 120 teachers and 168 mothers who have 5-year-olds in Gyeonggi-do and Incheon-si are as follows. Teachers' literacy beliefs were closer to whole language beliefs than were mothers'. Teachers and mothers both fully realized the importance of reading aloud picture books to children with no difference between each other. The level of teachers was higher than mothers' in terms of pleasure of reading picture books. Mothers thought that it is important to reflect on preschoolers' development level, individual conditions, and daily lives when choosing picture books. On the other hand, teachers believed that the popularity of the book is more important. Overall, teachers perceived more benefits of reading picture books than mothers. Mothers reported more extensive interaction when reading books with preschoolers than teachers, while teachers spent more time on reading activities with preschoolers than mothers. Teachers' and mothers' frequency of reading activities and perception about the benefits of reading picture books had effects on their interaction for reading picture books with preschoolers.

이 연구는 교사와 어머니의 문해신념, 그림책에 대한 인식과 읽기활동 빈도에 차이가 있는지 알아보고, 이 변인들이 유아와의 그림책 읽기 상호작용에 미치는 영향을 살펴보고자 수행되었다. 경기, 인천의 유치원과 어린이집 교사 120명과 만 5세 유아의 어머니들 168명을 대상으로 실시한 조사의 결과는 다음과 같다. 교사가 어머니에 비해 총체적 언어신념에 더 가까운 문해신념을 보였다. 교사와 어머니 모두 그림책 읽어주기의 필요성을 강하게 인식하여 서로 차이를 보이지 않았다. 그림책 읽어주기의 즐거움과 이점은 교사가 어머니 보다 더 많다고 인식하였다. 그림책을 선정할 때, 어머니는 유아의 발달 수준, 개별적 상황, 일상생활의 반영을, 교사는 책의 판매량을 중시하였다. 교사가 어머니보다 유아와의 읽기활동을 더 많이 하나, 어머니가 교사에 비해 유아와 더 풍부한 책읽기 상호작용을 하는 것으로 나타났다. 교사와 어머니 모두 읽기활동 빈도와 그림책 읽어주기의 이점 인식이 유아와의 그림책 읽기 상호작용에 영향을 미쳤다.

Keywords

References

  1. 곽아정(1994). 어머니-유아의 상호작용 및 가정의 문해환경과 유아 읽기능력과의 관계. 이화여자대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  2. 김명순, 권희경(2002). 어머니와 아버지의 아동 문해 발달에 대한 태도 및 가정 문해환경. 대한가정학회지, 40(1), 147-162.
  3. 김정화, 이문정 (2006). 유아의 문식성 습득에 대한 교사와 부모의 신념. 한국가정관리학회지, 24(1), 237-251.
  4. 김지윤(2003). 영유아를 위한 어머니의 그림책 인식 및 활용에 대한 실태조사. 성균관대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  5. 김지은, 김은영(2010). 어머니-유아의 그림책 읽기 상호작용과 유아 인쇄물 개념과의 관계. 동화와 번역, 19, 67-91.
  6. 김현희, 박상희(1999). 유아문학교육. 서울: 학지사.
  7. 김숙령, 육길나(2007). 어머니와 유아의 그림책 읽기 상호작용 현황 및 그림책 읽기 상호작용과 유아 의 언어표현력과의 관계. 한국영유아보육학, 9(1), 73-94.
  8. 김태선, 최보가(2001). 그림이야기책 읽기에 나타난 어머니의 언어적 상호작용유형과 유아의 문해 발달과의 관계. 유아교육연구, 21(3), 325-350.
  9. 박명숙, 공인숙(2008). 동화활용 언어활동 프로그램이 유아의 읽기능력과 의미이해력에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 4(1), 35-50.
  10. 박미리(1993). 책 읽어주기 활동에서 집단 크기가 유아의 언어적 반응에 미치는 영향. 이화여자대학교 석사학위 청구논문.
  11. 박상희(2008). 유아기 자녀 어머니의 그림책 읽어주기에 대한 인식과 활용. 유아교육.보육행정연구, 12(3), 105-239.
  12. 박선영(2007). 아버지의 그림책에 대한 인식 및 활용에 대한 실태조사. 성균관대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  13. 송승민(2009). 문해습득에 대한 어머니와 교사의 신념과 문해활동 비교 분석 연구: 총체적 언어접근을 중심으로. 한국생활과학회지, 18(5), 1035-1046.
  14. 송승민, 임애련 (2005). 총체적 언어접근에 대한 어머니의 신념과 가정에서의 실제 문해활동과의 관계 연구. 한국생활과학회지, 14(3), 401-409.
  15. 안은주(2001). 가정과 연계한 그림책 읽기활동이 만3세 유아의 발생적 읽기에 미치는 영향. 동국대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  16. 이 경우, 장영희, 이차숙, 노영희, 현은자(1997). 유아에게 적절한 그림책, 유아도서 추천을 위한 기초연구. 서울: 양서원.
  17. 이미화(2003). 영아를 위한 대화식 그림책 읽기 교사교육 프로그램의 효과. 연세대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  18. 이시자(2007). 문해 발달에 대한 어머니의 신념에 따른 가정에서의 문해 활동과 유아의 문해 능력. 미래유아교육학회지, 14(4), 119-142.
  19. 이우영(2006). 유치원에서의 그림책 활용에 대한 실태분석 연구. 경기대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  20. 이윤숙(2007). 가정에서의 유아문학 경험: 책읽기를 중심으로. 호서대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  21. 임춘금(2006). 총체적 언어접근에서의 문해 발달에 대한 유치원교사와 예비교사의 신념에 대한 연구. 열린유아교육연구, 11(3), 357-384.
  22. 조해연(2007). 그림책과 그림책 읽어주기에 대한 부모의 인식 및 활용. 이화여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  23. 최나야(2011). 유아용 그림책의 이용에 나타난 이중독자구조의 탐색: 만 5세 유아 가정에 대한 사례연구. 한국가정관리학회지, 29(3), 99-118.
  24. 최나야(2012). 가정문해환경, 어머니의 문해신념과 양육효능감이 유아와 어머니의 그림책 읽기 상호 작용에 미치는 영향. 한국아동학회 춘계학술대회 자료집.
  25. 현정희, 서정숙(2009). 그림책 읽어주기에 대한 유아교사의 인식. 어린이 문학교육 연구, 10(2), 125-147.
  26. 호수진(2008). 어머니의 문해신념 및 가정문해환경이 만 2세 영아의 어휘력에 미치는 영향. 연세대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  27. 홍은희(2010). 소집단 책 읽어주기 활동에서 교사의 발문 유형이 유아의 어휘력 및 읽기 태도에 미치는 영향. 영남대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  28. 홍진옥(2009). 어머니의 그림책에 대한 인식 및 활용에 대한 실태 조사. 방송통신대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  29. 홍혜경(1998). 이야기책 읽기 과정에서 유아-어머니와 유아-교사 간의 언어상호작용 비교. 교육학연구, 36(4), 97-115.
  30. Anderson, J. (1995). How parents perceptions of literacy acquisition relate to their children's emergent literacy knowledge. Reading Horizons, 35(3), 209-228.
  31. Debaryshe, B. D. (1993). Joint Picture Book reading correlater of early oral language skills. Journal of Child Language, 20, 455-461.
  32. Debaryshe, B. D. (1995). Maternal belief systems: Linchpin in the home reading process. Journal of Applied Developmental Psychology, 16, 1-20.
  33. Decker, D. F., Adamson, L. B., & Bakeman, R. (2006). Child and maternal contributions to shared reading: Effects on language and literacy development. Applied Developmental Psychology, 27, 31-41. https://doi.org/10.1016/j.appdev.2005.12.001
  34. Dickinson, D. K., De Temple, J. M., Hirschler, J. A., & Smith, M. W. (1992). Book reading with preschoolers: Co-construction of text at home and at school. Early Childhood Research Quarterly, 7(3), 323-346. https://doi.org/10.1016/0885-2006(92)90025-T
  35. Eke, U. (2011). Role of parents in a child's reading and literacy development. Journal of Education and Practice, 2(5), 10-17.
  36. Fox, M. (2008). Reading magic: Why reading aloud to our children will change their lives forever(2nd ed.). NY: Harcourt.
  37. Goodman. K. S. (1986). What's Whole in Whole Language? NH: Heinemann Educational Books.
  38. Hindman, A. H., Connor, C. M., Jewkes, A. M., & Morrison, F. J. (2008). Untangling the effects of shared reading: Multiple factors and their associations with preschool literacy outcomes. Early Childhood Research Quarterly, 23(3), 330-350. https://doi.org/10.1016/j.ecresq.2008.01.005
  39. Makin, L., & Whitehead, M. (2009). How to develop children's early literacy: A guide for professional carers & educators. 최나야 역(2010). 서울: 시그마프레스.
  40. Morrow, L. M. & Smith, J. K (1990). The effects of group size on interactive story book reading. Reading Research Quarterly. 25, 213-131. https://doi.org/10.2307/748003
  41. Schickedanz, J. A. (1978). Please read that story again: Exploring relationship between story reading and learning to read. Young Children, 33(5), 48-55.
  42. Teale, W. H., & Sulzby, E. (1988). Literacy acquisition in early childhood: The roles of access and mediation in storybook reading. In D. A. Wagner (Eds.), The future of literacy in a changing world (pp. 111-130). NY: Pergamon Press.
  43. Teal, W. H. & Sulzby, E. (1989). Emergent literacy: New perspectives. In D. S. strickland & L. M. Morrow(eds.), Emerging literacy: Young children lean to read and write. International Reading Association.
  44. Vacca, J. A, Vacca, R. T. & Gove, M. K. (2000). Reading and learning to read. New York: Longman.