Effects of Young Children's Temperament and Teacher-Child Relationship on Young Children's Problem Behaviors

유아의 기질과 교사-유아 관계가 유아의 문제행동에 미치는 영향

  • Published : 2012.06.30

Abstract

This study was to examine the effects of young children's temperament and teacher-child relationship on young children's problem behaviors. The subjects of this study were 231 3-, 4- and 5- year old children and their teachers. The collected data were analyzed by correlations and pathway analysis. The results were as follows: First, young children's temperament were found to affect young children's problem behaviors directly and indirectly though teacher-child relationship. 'Negative emotionality' and 'attention span/persistence' temperament were found to be important for externalizing problem behaviors, and 'activity level' temperament to be important for internalizing problem behaviors. Second, teacher-child relationship was found to affect young children's problem behaviors directly and to mediate between young children's temperament and problem behaviors. Additionally teacher-child conflict relationship was found to be the most important variable predicting young children's externalizing and internalizing problem behaviors.

본 연구는 유아의 문제행동에 대한 유아의 기질과 교사-유아 관계의 직 간접적인 영향을 경로분석을 통하여 살펴보고자 하였다. 그 결과, 첫째, 유아의 외현화 문제행동의 경우 부정적 정서성과 주의집중성 기질은 직접적인 영향과 교사-유아의 갈등 관계를 매개로 하여 간접적인 영향도 미치는 것으로 나타났으며, 내재화 문제행동의 경우 활동성 기질은 직접적인 영향과 교사-유아의 친밀 관계를 매개로 하여 간접적인 영향도 미치는 것으로 나타났다. 또한 유아의 내재화 문제행동에 부정적 정서성 기질의 경우 교사-유아의 갈등과 친밀 관계를 매개로하여 주의집중성 기질의 경우 교사-유아의 갈등 관계를 매개로 하여 간접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 유아의 외현화 문제행동의 경우 교사-유아의 갈등 및 의존 관계가, 내재화 문제행동의 경우 교사-유아의 친밀, 갈등, 의존 관계가 직접적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 유아의 외현화와 내재화 문제행동에 교사-유아의 갈등관계는 가장 큰 직접적인 영향과 인과효과를 보이는 것으로 나타났다.

Keywords

References

  1. 강정원, 김순자(2006). 유아의 부적응 행동과 교사의 교수적 스트레스 및 교사-유아 관계. 아동학회지, 27(1), 17-30.
  2. 강지혜, 이경님(2011). 유아의 개인적 요인과 어머니의 양육행동이 유아의 놀이성에 미치는 영향. 한국보육지원학회지, 7(2), 159-180.
  3. 권수진(2007). 어머니의 부모역할과 유아의 놀이성, 문제행동과의 관계. 한양대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  4. 김계수(2007). Amos 16.0 구조방정식 모형분석. 서울: 한나래.
  5. 김선희(2000). 학령기 아동의 행동문제 모형에 따른 위혐요인과 보호요인의 인과모형 탐색. 부산대학교 대학원 박사학위 청구논문.
  6. 김선희(2009). 유아의 행동문제에 대한 유아의 기질과 교사-유아 관계의 영향. 유아교육연구, 29(5), 203-224.
  7. 김수옥(2002). 유아의 기질과 사회인지에 따른 교사-유아 관계. 중아대학교 대학원 석사학위 청구논문.
  8. 김연, 한태숙, 황혜정(2004). 유아의 정서지능.인지능력.기질과 문제행동의 관계성 및 영향력에 관한 연구. 유아교육연구, 24(6). 277-298.
  9. 김자숙(2000). 걸음마기 유아의 기질과 어머니의 양육스트레스 및 양육효능감이 양육행동에 미치는 영향. 동아대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  10. 남소현, 김영희(2000). 어머니의 심리적 환경요인과 아동의 외현적.내면적 부적응 행동. 대한가정학회지, 38(1), 199-213.
  11. 민현숙, 문영경(2009). 유아의 기질과 어머니의 심리적 특성이 유아의 문제행동에 미치는 영향. 육아정책연구, 3(1), 137-158.
  12. 박영태, 이경님(2011). 유아의 기질과 어머니의 양육행동 및 교사-유아 관계가 유아의 자기통제에 미치는 영향. 열린유아교육연구, 16(1), 235-256.
  13. 서소정, 하지영(2008). 유아의 교육기관 부적응행동에 대한 유아 및 어머니 변인 간의 상호작용효과에 관한 연구. 대한가정학회지, 46(1), 73-86.
  14. 안선희(2002). 유아의 어머니, 교사, 또래와의 관계와 유치원 적응. 미래유아교육학회지, 9(3), 163-180.
  15. 우수경(2007). 유아의 성, 기질, 사회적 능력 및 자기통제가 유아의 문제행동에 미치는 영향. 미래유아교육학회지, 14(4). 427-451.
  16. 이진숙(2002). 교사-유아 관계와 유아의 사회적 능력과의 관계. 한국생활과학회지, 11(2), 123-134.
  17. 이찬숙, 김경윤(2008). 유아의 내재화.외현화 문제행동 관련변인 분석. 미래유아교육학회지, 15(2), 161-183.
  18. 이지희, 문혁준(2010). 유아의 또래유능성에 영향을 미치는 개인 내적, 외적 요인에 대한 구조분석, 아동학회지, 31(3), 17-32.
  19. 원영미, 박혜원, 이귀옥(2004). 유아의 기질과 가정환경 및 유아의 부적응 행동 간의 관게. 유아교육연구, 24(2). 311-333.
  20. 정영미(1996). 유아의 기질과 적응에 관한 연구. 숙명여자대학교 교육대학원 석사학위 청구논문.
  21. 허순영, 이경옥, 김영희(2005). 아동과 어머니의 기질부조화에 따른 어머니의 양육방식 및 아동의 문제행동. 놀이치료연구, 9(2), 1-17.
  22. Achenbach, T. M., & Edelbrock, C. S. (1983). Manual for the child behavior checklist and reviesecl child behavior profile. Burlington, UT: Univ of Vermont
  23. Behar, L., & Stringfield, S.(1974). A behavior rating scale for preschool child. Developmental Psychology, 10(5), pp. 601-610. https://doi.org/10.1037/h0037058
  24. Berk, L. E. (2006). Child Development(7th). New York: Pearson Education. Allyn & Bacon.
  25. Bornstein, M. C. & Lamb, M. E. (2009) Developmental science, 발달과학.(곽금주, 김민화, 신혜은, 김연수, 이새별, 이승진 공역). 서울: 학지사 (원판 2005).
  26. Buyse, E., Verchueren, K,. Doumen, S,. Van Damme, J., & Maes, K. (2008). Classroom problem behavior and teacher-child relationship in kindergarten the mediating role of classroom climate. Journal School Psychology, 46, 367-391. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2007.06.009
  27. DeMuller, E. J., Denham, S, Schmidt, M., & Mitchell, J. (2002). Q-sort assesment of attachment security during the preschool years: Links from home to school. Developmental Psychology, 36(2), 274-282.
  28. Henderson, H. A., Marshall, P. J., Fax, N, A., & Rubin, K. H. (2004). Psychophysiological and behavioral evidence for varying forms and functions of nonsocial behavior in preschoolers. Child Development, 75, 251-263. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00667.x
  29. Howes, C., & Hamilton , C. E. (1993). The changing experience of child care : change in teachers and in teacher -child relationship and children's social competence with peers. Early Child Research Quarterly, 8, 15-32. https://doi.org/10.1016/S0885-2006(05)80096-1
  30. Howes, C., Phillipsen, L. C., & Peisner-Feinberg, E. (2000). The consistency of perceived teacher-child relationship between preschool and kindergarten. Journal of School Psychology, 38, 113-132. https://doi.org/10.1016/S0022-4405(99)00044-8
  31. Jewsuwan, R., Luster, T.,& Kostelnik, M.(1992). The relation between perception of temperament and children's adjustment to school. Early Child Research Quarterly, 8, 335.
  32. Kail, R. V. (2007). Children and their development(5th). New York: Pearson Prentice Hall.
  33. Kim, G., Walden, T., Narris, U., Karras, J., & Cartom, T. (2007). Positive emotion, negative emotion, and emotion control in the externalizing problem of school-aged child. Psychiatry and Human Development, 37(3), 221-239. https://doi.org/10.1007/s10578-006-0031-8
  34. Klein, N. A. (1982). Relationship between children's temperament and adjustment to kindergarten and Head Start. The Journal of Psychology, 112, 259-268. https://doi.org/10.1080/00223980.1982.9915383
  35. Leve, L. D., Kim, H. K., & Pears, K. D.(2005). Childhood temperament and family environment as predictors of internalizing and externalizing trajectories from age 5 to 17. Journal of Abnormal Child Psychology, 33(5), 505-520. https://doi.org/10.1007/s10802-005-6734-7
  36. Mantzicopoulos, P. (2005). Conflictual relationship between kindergarten children and their teachers : Associations with child and class room context variable. Journal of School Psychology, 43, 425-442. https://doi.org/10.1016/j.jsp.2005.09.004
  37. Nelson, B., Martim, R. P., Hodge, S, Havil, V., & Kamphaus, R. (1999). Modelling the prediction of elementary school adjustment from preschool temperament, Personality and Individual Difference, 26(4), 684-700.
  38. Plomin, R., & Rowe, D. C.(1977). A twin study of temperament of young children. Journal of Psychology, 97, 107-113. https://doi.org/10.1080/00223980.1977.9915932
  39. Pianta, R. C. (1991). The student teacher relationship scale. unpublished paper. University of Virginia Charlotleville, VA.
  40. Rothbart, M. K., (1989). Temperament in childhood: A frame work. In G. A. Kohnstamm, J. E. Bates, & M. K. Rothbart(E&S), Temperament in childhood. New York: Willey.
  41. Rothbart, M. K., (2004). Emotion-related regulation: Sharpening the definition. Child Development, 75, 334-339. https://doi.org/10.1111/j.1467-8624.2004.00674.x
  42. Scarr, S., & McCartney, K. (1983). How people make their own environments theory of genotype environment effects. Child Development, 54, 424-435.
  43. Shiner, R, & Capsi, A. (2003). Personality differences in childhood and adolescent: Measurement, development, and consequences. Journal of Child Psychology and Psychiatry, 44(1), 2-32. https://doi.org/10.1111/1469-7610.00101
  44. Walker, M., Berthesen, D., & Irving, K. (2001). Temperament and peer acceptance in early childhood: Sex and social state difference. Child Study Journal, 31(3), 177-192.