Observing Children's Body Movement in Daily Activities : An Example of OWAS Application

활동 내에서의 유아 몸 움직임에 대한 관찰 : OWAS 인간공학 측정법의 적용 사례

  • 윤은주 (대구가톨릭대학교 유아교육과)
  • Published : 2012.04.30

Abstract

This study aimed to glean lessons for desirable early childhood physical education programs by contouring the current paradigms on body or physical activities in the area of early education for young children. It also aimed to analyze their postures while participating in daily activities. The research method for analysis of children's postures while doing daily activities was OWAS(Ovako Working Posture Analysing System) which has been extensively used in ergonomics. Components of data analysis have been redesigned on the basis of information gathered from OWAS with the help of ergonomic experts. The results showed different percentages of children's movements according to activities such as whole class meeting, small group activity and outdoor activity. Small group and outdoor activities can be considered the most desirable physical activities not only for cognitive and social development but also for physical development. And it is recommended to reconstruct the quality and nature of whole class meetings in order to coordinate the physical nature of young children.

이 연구는 유아교육실제에서 몸의 교육적 의미를 재인식하기 위한 기초자료 제공을 목적으로 인간공학적 방법을 활용하여 바람직한 몸 교육의 방향에 대한 교훈을 얻고자 하였다. 인간공학 활동분석방법으로 가장 많이 활용되는 OWAS기법을 적용하여 D시에 거주하는 유아를 대상으로 비디오 촬영을 한 후 Snap reading하여 일과 활동내 몸 움직임을 분석하였다. 연구결과에 따르면 유아의 몸 움직임은 활동유형에 따라 다른 양상을 나타내었다. 허리와 팔을 중심으로 한 활동별 움직임은 통계적 유의성을 보이지 않았으며, 다리 활동성을 중심으로 활동 군별로 분석한 결과는 대집단, 소집단, 야외활동 순으로 나타나 전체집단 간 평균분석에서 통계적으로 유의하게 야외활동이 다른 활동보다 월등하게 높게 나타났다. 또 최고 및 최저 움직임을 보인 활동들을 independent t-test를 실시한 결과, 허리의 움직임에서 소집단이 야외활동보다, 다리의 움직임에서 야외활동이 대집단보다 유의하게 활발한 것으로 나타났다. 이 연구의 의의는 인체공학적 활동 분석법을 유아의 몸 움직임 측정에 처음으로 도입한 점과 더불어 이런 적용 결과를 바탕으로 최근 급격히 줄어드는 유아실외활동의 잠재적 위험성에 대해 경각심을 일깨웠다는 데서 찾을 수 있다.

Keywords

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