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A Case Study on the differentiation strategy of University Advertising

대학광고의 차별화 전략에 관한 사례연구 -남서울대학교의 N+캠페인 광고를 중심으로-

  • Received : 2012.03.22
  • Accepted : 2012.03.26
  • Published : 2012.03.31

Abstract

This study tries to find the possibility of differentiation strategy and looks into N+ advertising campaign of NAMSEOUL University that has been doing since 2011. N+ advertising campaign contains the meaning of educating leaders based on the foundation concept of NAMSEOUL University and develops consistent creativities through medium such as radio advertising, print advertising, on-line advertising and outdoor advertising. On the first of stage, the campaign develops the start and the meaning of N+ and organizes to get sympathy from target customers on the second stage. Nowadays, there are many competitions among universities to promote students. In this situation, the N+ advertising campaign of NAMSEOUL University is differentiate approach. It's also promotion for external publics to introduce the identity of University and effect for inducement of internal publics with pride and unity. Moreover, it suggests to universities what they have to consider.

본 논문을 통하여 2011년에 시작하여 현재 집행되고 있는 남서울대학교의 N+캠페인 광고사례를 살펴보고 대학 광고의 차별화 가능성을 모색해보고자 했다. N+ 캠페인 광고는 남서울대의 창학이념이 충분히 반영된 지식 위에 인성이 더해진 섬기는 리더를 양성하려는 의미가 담겨져 있으며 전파광고 및 인쇄광고, 온라인 광고, 옥외광고 등의 매체를 통해 일관된 크리에이티브를 전개하였다. 1단계에서는 N+의 탄생과 의미를 알리는 내용으로, 2단계에서는 N+의 실체를 알림으로써 타겟으로부터 공감을 유도할 수 있는 내용으로 전개하였다. 치열한 학생유치의 경쟁 속에 살아남기 위한 홍보경쟁이 가속화되고 있는 이 시대에 남서울대의 N+캠페인 광고는 대학광고의 차별적 접근이자 외부공중에게는 학교의 존재와 정체성을 제대로 알리고, 내부공중에게는 자긍심과 결속을 유도하는 효과를 보고 있다. 또한 오늘날 대학이 진정으로 중요시해야 하는 것이 무엇인지를 제시하는 의미를 갖고 있기도 하다.

Keywords