The Effect of Brand Equity on Satisfaction and Behavioral Intention - Focused on Specialty Coffee Shops in Busan -

브랜드 에쿼티에 의한 만족도가 행동의도에 미치는 영향 - 부산 지역 커피전문점을 중심으로 -

  • Baek, Jong-On (Dept. of Food & Culinary Science, Changwon Moonsung University) ;
  • Park, Kyong-Tae (Dept. of Hotel Culinary Arts & Nutrition, Kaya University)
  • 백종온 (창원문성대학 식품조리과) ;
  • 박경태 (가야대학교 호텔조리영양학과)
  • Received : 2011.12.26
  • Accepted : 2012.02.20
  • Published : 2012.03.31

Abstract

This study aims to analyze the effects of satisfaction on behavioral intentions depending on brand equity based on the consumers who visited specialty coffee shops in Busan. The self-administered method was used for empirical analysis and 295 copies (89%) out of 300 copies of questionnaires were used for analysis. For data processing, the SPSS WIN Version 15.0 statistical package program was used and the frequency analysis, reliability analysis, factor analysis were conducted so the hypothesis was verified through the regression analysis. As a result, for the hypothesis that "Brand equity(perceived quality, brand awareness, brand image) will have a significant impact on satisfaction," perceived quality, brand awareness, and brand image had a significant impact on satisfaction. Satisfaction was shown to have a significant impact on behavioral intentions for the hypothesis that "Satisfaction will have a significant impact on behavioral intentions" For the hypothesis that "Brand equity(perceived quality, brand awareness, brand image) will have a significant impact on behavior intentions," perceived quality and brand awareness had a significant impact on behavioral intentions while brand image didn't. Based on the results of this study, companies should be systematically managed to prepare strategies to remind consumers of their brands and focus on to strengthen brand equity effectively in order to build a competitive brand.

본 연구는 부산지역 커피 전문점 브랜드 이용경험이 있는 소비자를 대상으로 브랜드 에쿼티에 의한 만족도가 행동의도에 미치는 영향을 분석하고자 하였다. 실증분석을 위하여 자기기입식(self-administered) 방법을 사용하여 총 330부의 설문지를 배포하였으며 최종적으로 295부(89%)의 설문지가 분석에 사용되었다. 자료처리는 SPSS WIN Version 15.0 통계패키지 프로그램을 사용하여 빈도분석, 신뢰도분석, 요인분석을 실시하였으며 가설 검증은 회귀분석을 통하여 검증하였다. 연구결과 "브랜드 에쿼티(지각된 품질, 브랜드 인지도, 브랜드 이미지)는 만족도에 유의한 영향을 미칠 것이다"의 가설에서는 지각된 품질, 브랜드 인지도, 브랜드 이미지는 만족도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으며, "만족도는 행동의도에 유의한 영향을 미칠 것이다"의 가설에서는 만족도가 행동의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. "브랜드 에쿼티(지각된 품질, 브랜드 인지도, 브랜드 이미지)는 행동의도에 유의한 영향을 미칠 것이다"의 가설에서는 지각된 품질, 브랜드 인지도는 행동의도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났으나 브랜드 이미지는 행동의도에 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 토대로 커피 전문점의 경쟁력 있는 브랜드 구축을 위해서는 체계적으로 브랜드를 관리하여 소비자에게 자사의 브랜드를 상기시킬 수 있는 전략을 마련하고 브랜드 에쿼티를 효과적으로 강화시키는데 주력해야 할 것이다.

Keywords