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최근 10년간 장기연속관측에 근거한 부산항 신항 인근 해역의 파랑특성

Characteristics of Waves around the Sea near Busan New Port Based on Continuous Long-term Observations during Recent 10 years

  • 정원무 (한국해양연구원 연안개발.에너지연구부) ;
  • 오상호 (한국해양연구원 연안개발.에너지연구부) ;
  • 백원대 (한국해양연구원 연안개발.에너지연구부) ;
  • 채장원 (한국해양연구원 연안개발.에너지연구부)
  • Jeong, Weon-Mu (Coastal Engineering & Ocean Energy Research Department, Korea Ocean Research and Development Institute) ;
  • Oh, Sang-Ho (Coastal Engineering & Ocean Energy Research Department, Korea Ocean Research and Development Institute) ;
  • Baek, Won-Dae (Coastal Engineering & Ocean Energy Research Department, Korea Ocean Research and Development Institute) ;
  • Chae, Jang-Won (Coastal Engineering & Ocean Energy Research Department, Korea Ocean Research and Development Institute)
  • 투고 : 2012.01.19
  • 심사 : 2012.03.21
  • 발행 : 2012.04.30

초록

부산항 신항 인근 해역에서 10년간 파랑 장기 관측을 수행하고, 주요한 파랑 특성을 분석하였다. 부산항 신항은 S계열 파랑이 연중 우세하며, 겨울철에는 거제도 북부 해역에서 발달하는 W계열 파랑이 이에 상응하는 정도로 나타나는 계절적 변동성이 뚜렷이 나타났다. 관측기간 중 유의파고는 대부분 1 m 이하였으나 2003년 9월 태풍 매미 내습 시 최대 유의파고 7.4 m가 관측되었다. 또한, 7월을 제외하고는 계절적 변동성은 거의 없었다. 반면에, 유의파 주기는 평균파향의 영향으로 뚜렷한 계절적 변동성을 나타내었으며, 첨두주기는 여름철에 4~5초, 겨울철에는 3초 내외에 분포하였다. 유의파주기 최대값은 2003년 6월에 관측된 15.56초였다. 한편, 평균파향, 유의파고 및 유의파주기 모두 연별 변동성은 나타나지 않았다. 남측으로 약 4.5 km 떨어진 대죽도 남측 해역에서 5년간 관측된 자료도 함께 분석하여 여름철에는 두 지점 간 높은 상관관계가 존재하는 반면 겨울철에는 그렇지 않음을 확인하였다.

Long-term wave observation was carried out near Busan New Port and the major wave characteristics were analyzed. At Busan New Port, waves from south direction were predominant throughout the year, while waves from the west, developed at the north sea of Geoje island, appeared almost the same frequency in winter season, showing apparent seasonal variation. During the observation period, the significant wave height was mostly less than 1 m, but it reached its maximum of 8.0 m when typhoon Maemi passed on September 2003. Also, the seasonal variation was hardly observed except July. In contrast, seasonal variation was apparent for the significant wave period, whose peak ranges 4~5 s in summer whereas about 3 s in winter. The largest significant wave period was 15.56 s, observed on June 2003. Meanwhile, the annual variation was negligible for mean wave direction as well as significant wave height and period. Further analysis of the wave data acquired for 5 years at 4.5 km south, in the south sea of Daejuk island, confirmed high correlation between the two observation points in summer and vice versa in winter.

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참고문헌

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피인용 문헌

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