프로젝트 교과목의 이수체계 준수 모델에 관한 연구

A Study on a Model for Assuring Course Completion Structure of Project Courses

  • 유희진 (경상대학교 서울어코드활성화사업단) ;
  • 박석규 (강원도립대학 컴퓨터인터넷과) ;
  • 박재흥 (경상대학교 컴퓨터과학과)
  • 투고 : 2012.03.08
  • 심사 : 2012.05.03
  • 발행 : 2012.06.30

초록

본 논문은 컴퓨터 정보기술인증기준 KCC2010 공학 기준의 요구사항에 의해 프로젝트 교과목의 이수체계 준수를 보장하는 방법을 제안한다. 제안 방법은 수강한 프로젝트 교과목의 학습성과에 의해 다음 단계의 프로젝트 교과목의 수강 기회가 부여되는 관문 모델을 통하여 프로젝트 교과목의 체계적인 이수를 설명한다. '소프트웨어프로젝트I' 교과목에 대한 평가 결과, 프로젝트 교과목의 이수체계 준수를 보장하기 위해서는 재교육 대상 학생들의 중도 탈락을 방지하기 위한 교과목 담당교수의 세심한 배려와 관심이 요구되었다.

This paper presents an approach for assuring course completion structure of the project courses by the requirements of KCC2010 engineering criteria. The proposed approach describes the way that courses of project are completed in a systematic using the gate model that is given the opportunity to take next project course by the course outcomes of project course taken. Results of assessments on 'Software Project I' course shows that it is important to protect the withdrawal of student who undergo retraining by efforts of professor course responsible to assure course completion structure of the project courses.

키워드