초록
본 논문의 목적은 한국 초등학교 영어 교육에서 문화 요소의 효율적 지도방법을 안내하고자 한다. 논문의 목적을 위해서 초등영어 문화교육에 관한 많은 연구들을 분석하였다. 국제화 시대에 의사소통을 위한 영어교육은 다양한 타 문화에 대한 이해를 바탕으로 이루어져야 한다. 그러나 한국 초등학교 학생들은 영어권 나라의 문화에 노출되거나 접근하는데 어려움이 있다. 초등영어 문화교육이 잘 이루어지지 못하는 데는 다음과 같은 이유가 있다. 첫째, 영어교사들이 목표 문화에 대한 자신감이 없고 자신들 스스로 문화교육을 위한 충분한 경험과 지식이 없다고 간주한다. 영어교사들 역시 문화요소에 대해 배우지 못했고 문화요소가 강조되지 않았었다. 둘째, 교과서와 교사용 지도서에 문화 관련된 적절한 교수내용이 없다. 그러므로 필수적인 문화 요소는 영어교육 전문가들에 의해서 채택되고 교과서와 교사용 지도서에 수록되어야 한다. 교과서와 교사용 지도서는 체계적으로 연관성을 가져야 한다. 초등 영어 교사들은 다양한 문화를 경험하고 이해할 수 있는 기회를 늘려야 할 것으로 본다. 언어는 문화의 일부이고 문화는 언어의 일부이다. 제 2언어 습득은 제 2문화 습득이기도 하다. 초등 영어 교과서에서 문화요소를 심도 있게 다루고 문화에 대한 이해와 경험을 갖춘 교사가 양성 되었을 때 진정한 의사소통을 위한 영어교육이 이루어 질 수 있다.
The purpose of this study is to guide efficient ways to teach cultural aspects in Korean elementary English education through analyzing many studies on elementary English culture education. In global era, English education must be performed based on understanding of other various cultures for authentic communication. However, Korean elementary students have difficulty to approach or to be exposed to the culture of English speaking countries. Elementary English culture education is neither well organized nor performed for some reasons. The reasons are as follows. Frist, English teachers are not confident with the culture and they consider themselves not having enough experiences and knowledge to teach. They were not taught cultural aspects and the cultural aspects were not emphasized. Second, there are not appropriate culture related teaching materials in the textbooks and teachers' guide books. Therefore, necessary cultural aspects should be selected by English education experts and provided in the textbooks and teachers' guide books. Those two books should be systematically connected. Elementary English teachers should have more opportunities to understand and experience other various cultures. Language is a part of culture and culture is a part of language. Acquiring the second language is acquiring its culture. The culture education for authentic communication is accomplished from managing cultural aspects in textbooks and cultivating English teachers with experience and understanding of target culture.