Abstract
The purpose of this study is to investigate the mechanism on how the aesthetic consciousness of "Mat" and "Meot" of Korean dance is realized with the analysis of aesthetic meaning and value found in the aesthetic experience of Korean dance, and also the aesthetic concept and consciousness of Korean Studies. First, "the aesthetic consciousness of endless life theory" is from the curved motion, which is one of the basic principle of Korean dance, and is to be sublimated to the aesthetic consciousness of "Mat" and "Meot". The life theory of the Korean dance is to be cleary realized by the curved movement aiming the Circle, which is the important principle of movement for feeling aesthetic consciousness of "Mat" and "Meot". But, the Korean dance movement has been affected to follow the Straight motion frequently in recent days rather than the Curved motion due to the influence of the Western style movement. This makes difficult to find aesthetical sense of "Mat" and "Meot". So, it is very crucial to keep and improve the Curved motion in the Korean dance for protecting and developing aesthetic consciousness of "Mat" and "Meot", the unique feature of the Korean dance. And the continuos effort and plan of Korean dancer is also needed to make the Mind and the Body coexist each other. Furthermore, the research on this aesthetic consciousness of "Mat" and "Meot" of the Korean dance should be kept going.
본 연구자는 먼저 한국학에 있어서 미의 개념 및 미의식을 살펴보면서 한국춤의 미적체험 속에서 맛과 멋으로 표현되는 미적 의미와 가치를 조망하고, 어떻게 구현되는지를 탐색해 보고자 한다. 먼저 한국춤의 움직임의 원리를 분석하고, 일반화된 미의식이외에 곡선의 원리에 의한 '무한대의 생명론적 미의식'이 맛과 멋의 미의식으로 승화되었다고 보았다. 한국춤의 생명성은 바로 원을 지향하는 곡선에서 가장 극명하게 드러나며, 맛과 멋의 미의식을 가장 크게 느끼게 해주는 움직임의 원리이다. 그러나 한국춤의 움직임이 현대로 오면서 서구의 영향에 의해 점차 직선적인 움직임 기법을 자주 사용하면서 곡선적인 움직임이 사라져가고 맛과 멋에 대한 미적 감성조차 느끼기 힘들어졌다. 따라서 한국춤의 독자적이고 고유한 맛과 멋의 미의식을 지켜나가기 위해서는 한국춤의 전통적인 움직임의 원리인 곡선춤을 지켜나가야 할 것이며 심(心)과 신(身)이 공유할 수 있도록 무용가들의 지속적인 노력과 방안이 필요하다. 나아가 한국춤의 맛과 멋의 미의식에 대한 연구도 지속적으로 이루어져야 할 것이다.