Abstract
The present study aims to investigates the effects of the physical sound clarity (D50, STI) on the subjective speech intelligibility of the both Korean and Chinese languages which can be caused by increase of the sound absorption in classroom. In order to this, sound measurements were undertaken at a classroom with and without absorption materials. Also, speech intelligibility tests were conducted by Korean and Chinese students using their native languages. As the results, it was found that both sound clarity and speech intelligibility were improved with increasing sound absorption. Also, it was revealed that Chinese speech intelligibility was more improved than Korean with same impose of sound absorption. It was considered by the difference of phonetic characteristics of two languages. Analysing correlation of physical sound clarity and subjective speech intelligibility, it was shown that D50 is highly correlated with Korean (0.696) and Chinese (0.707) respectively. Also, STI was highly correlated with Korean (0.651) and Chinese (0.665). Thus, it can be concluded that D50 and STI have significant correlations with the speech intelligibility.
본 논문은 강의실의 실내흡음력이 증가함에 따라 발생하는 물리적 음명료도 (D50, STI)의 변화가 한국어와 중국어의 주관적 음이해도 (음성요해도)에 미치는 영향을 조사하였다. 이를 위해 중규모 강의실에서 흡음재를 설치하기 전과 후의 물리적 음향성능을 측정하고, 음절요해도 테스트 법을 사용해 음성요해도를 평가하였다. 음성요해도 평가시 한국어와 중국어의 두 가지 언어를 대상으로 진행함으로써 두 언어의 특성에 따른 음성요해도의 차이를 비교하였다. 실험결과 흡음재를 설치함에 따라 물리적 음명료도가 증가하였으며, 음성요해도 또한 증가함을 알 수 있었다. 또한 동일한 조건에서 음절요해도 테스트를 수행한 결과 한국어보다 중국어의 음성요해도가 더 높은 것으로 평가되었으며 이것은 한국어와 중국어의 발음특성의 차이에 기인한 것으로 사료된다. 한편 물리적 음명료도와 주관적 음명료도의 상관관계 분석결과 ($R^2$) D50의 경우 한국어는 0.696, 중국어는 0.707로 나타났으며 STI의 경우 한국어는 0.651, 중국어는 0.665로 매우 높은 상관관계가 있음을 알 수 있었다.