Abstract
As a case study on the use of mentoring as a method of improving novice teachers' teaching professionalism in secondary science-gifted education, this study investigated the characteristics of mentoring science instructions for science-gifted students at the plan, performance, evaluation, and post-mentoring stages of the classes. One mentor and two mentees were selected, and mentoring in each mentee's instructions was conducted during nine classes over three times. We observed the total classes, and analyzed taped videos, the materials, the transcripts for mentoring and in-depth interviews, and field notes. The analyses of the results indicated that the characteristics of mentoring instructions, at the planning stage of the classes, exhibited the construction of more systematic classes, the escape from the schema that science instructions for science-gifted students were instructions using somewhat difficult experiments and the uses of diverse teaching strategies, the influence of the psychological burdens on developing science-gifted education programs, and the increase of the time preparing the classes. At the performance stage of the classes, the characteristics included the improvement in the quality of the classes, the influence of the psychological burdens on teaching the classes, and the inducements of some confusion on performing them. At the evaluation stage of the classes, the characteristics included the provision of the opportunities in deeply reflecting my own classes, and the provision of the practical power for improving the classes. Finally, the characteristics at the postmentoring stage could be attributed to the increase of mentees' self-confidence about their instructions and some development of mentors' teaching professionalism/mentoring skills.
이 연구는 중등 과학영재교육에서 초임 교사의 수업 전문성 제고 전략으로써의 멘토링 적용에 관한 사례연구로, 멘토링 과학영재수업의 특징을 수업 계획, 수업 진행, 수업 평가, 멘토링 적용 후 단계로 나누어 분석했다. 한 명의 멘토와 두 명의 멘티를 선정한 후, 멘티별로 중등 과학영재수업 중에서 총 3회에 걸친 9차시의 수업에 대해 멘토링을 실시했다. 모든 수업을 관찰했고, 수업 촬영 동영상과 수업 자료, 멘토링 및 면담 녹음 자료, 참관 노트 등을 분석했다. 연구 결과, 멘토링 과학영재수업의 특징으로 수업 계획 단계에서는 좀 더 체계적인 과학영재수업 구성, '과학영재수업=약간 어려운 실험수업'이라는 도식의 탈피와 다양한 교수전략 도입, 과학영재교육 프로그램 개발에 대한 심리적 부담감에 영향, 과학영재수업 준비 시간의 증가 등이 나타났다. 수업 진행 단계의 특징으로는 과학 영재수업의 질 향상, 수업 진행에 대한 심리적 부담감에 영향, 수업 진행의 혼선 초래 등이 있었다. 수업 평가 단계의 특징은 수업에 대한 심도 깊은 반성 기회제공, 실제적인 수업 개선의 동력 제공으로 분류할 수 있었다. 멘토링 적용 후 단계의 특징으로는 멘티의 과학영재수업에 대한 자신감 증가, 멘토의 수업 전문성 및 멘토링 기술 일부 향상 등이 나타났다.