A Study on the Difference of Determinants between Behavioral Intentions of Existing and Potential Customers in Cruise Tourism -Focusing on the Region of Incheon-

크루즈관광에서 기존-잠재 고객간 행동의도 결정요인 차이에 관한 연구 -인천지역을 중심으로-

  • Received : 2012.10.31
  • Accepted : 2012.12.24
  • Published : 2012.12.31

Abstract

This study aims to find out the relationship of customer behavioral intention and marketing variables such as service quality and customer satisfaction which are regarded as its determinants. And then this study has suggested what service factors shall be emphasized to induce the latent customers. And it has grouped strategic Schemes on which service variables shall be focused to enhance the existing customer behavioral intentions. This study has found, to the existing customers, only physical environments among 3 dimension components of Service quality significantly affects to the Behavioral intentions. Priorly, marketing efforts, namely, expansion of convenient facilities such as special berth construction is necessary. To the latent customer, service delivery is the most powerful factor to the behavioral intentions. Consequently, frequency of cruise calling, Facilities of shopping and eating, issues and their development of cruise goods and publicity and promotions are needed.

본 연구는 국내 크루즈 수요층을 대상으로 크루즈관광에 있어 고객 행동의도와 그것의 결정요인이라 할 수 있는 서비스품질, 고객만족과 같은 마케팅 변수들과의 관계를 파악하고자 하였다. 그를 통해서 잠재고객의 유치를 위해서는 어떤 서비스 요인을 더 강조해야 하고, 기존고객들의 행동의도를 높이기 위해서는 어떤 서비스 요인에 대해 더 집중해야 할 지 전략적 방안을 모색하였다. 연구결과 기존고객의 경우 서비스품질 세차원의 구성요인 중 물리적환경만이 행동의도에 유의하게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 즉 전용부두건설 등 편의시설 구축에 우선적인 마케팅 노력이 필요할 것으로 보인다. 잠재고객의 경우 서비스전달이 행동의도에 가장 크게 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 크루즈 기항빈도, 쇼핑 및 먹거리 시설, 크루즈상품 등에 대한 이슈 발굴 및 개발 그리고 홍보 등의 촉진활동이 요구된다.

Keywords

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