An Analysis on Instructional Strategies of Engineering Classes

공학 수업 동영상 분석을 통한 교수전략 활용 실태

  • Shin, Younghwa (Dept. of Social Welfare, Kunsan National University) ;
  • Kim, Dongik (Dept. of Materials Science and Engineering, Kunsan National University) ;
  • Hong, Kyungsun (Dept. of Teacher Training and General Education, Kunsan National University)
  • 신영화 (군산대학교 사회복지과) ;
  • 김동익 (군산대학교 신소재공학과) ;
  • 홍경선 (군산대학교 교양교직과)
  • Received : 2011.10.20
  • Accepted : 2012.11.12
  • Published : 2012.11.30

Abstract

The purposes of this article are to analyze the conditions of using instructional strategies and using gender sensitive instructional strategies at engineering classes of K University. Qualitative analysis methods were adapted. To achieve the purposes, 35 hours of engineering classes from 11 professors from 9th to 20th of November 2009 were videotaped and analyzed. The research findings were discussed by the checklists for general and gender sensitive the instructional strategies which were recommended for the managing the better classes. Students are influenced by professors not only knowledge and skills but also values and attitudes. Professors who take gender sensitive instructional strategies are expected to give good influence the women students.

Keywords

References

  1. 조벽(2010). 조벽교수의 명강의 노하우 & 노와이 서울: 해냄.
  2. 홍경선, 구수연, 안진경(2009). 성인지적 교수전략을 활용한 수업실태 분석 및 효과 연구. 군산대학교 CaMP-WE사업단.
  3. 한경희.박준홍.강호정(2010). 공학과 젠더: 공학교육에 어떻게 적용할 것인가?; 여학생 공학교육 선도대학 (WIE) 사업 분석과 운영 경험을 중심으로. 공학교육연구, 13(1) : 38-51
  4. 최희선, 조진환(2010). 기업의 여성 과학기술인력 활용 현황과 과제. 한국산업연구원.
  5. http://www.naver.com, 2012.1.5.
  6. Seels, B., & Richey, R.(1995). 교수공학: 정의와 영역(김영수, 한정선, 강명희, 정재삼(공역)). 서울: 교육과학사(원서출판 1994).
  7. 교육학 용어사전(1994). 교육학 용어사전. 서울대학교 교육연구소.
  8. 박성익, 임철일, 이재경, 최정임(2011). 교육방법의 교육공학적 이해. 서울: 교육과학사
  9. 강이철(2006). 교육공학의 이론과 실제. 서울: 학지사
  10. Gagne, R.(1970). The Conditions of Learning(2nd ed.). Oxford, England: Holt, Rinehart &Winston.
  11. Leshin, C., Pollock, J. & Reigeluth, C.(1992), Instructional Design Strategies and Tactics. NJ; Educational Technology Publications.
  12. Pike, R.(2011). 밥 파이크의 창의적 교수법(김경섭, 유재필 (공역)). 서울: 김영사(원서출판 2003).
  13. 조벽(2003). 공학교육방법: 미국 공학교육의 변화 방향. 공학교육, 10(2): 72-84 .
  14. Saymour, E. & Hewitt, N.(1994). Talking about Leaving. Why undergraduates leave the science. CO: West View Press.
  15. Jones, M. G. & Wheatley J.(2006). Gender differences in teacher-student interactions in science classrooms. Journal of Research in Science Teaching. 27(9): 861-874.
  16. Myers, D. J. and Dugan K. B.(1996). Sexism in graduate school classrooms: Consequences for students and faculty. Gender and Society. 10(3): 330-350. https://doi.org/10.1177/089124396010003008
  17. 민무숙.이정희(2005). 공학분야 전공 여성들의 교육과 직업경험 분석. 교육사회학연구. 15(2): 65-93.
  18. 허창수(2006). 성인지 관점의 양성평등 교육과정 운영과 교사 양성제도에 대한 제언. 교육과정연구. 24(4): 55-81.
  19. 군산대학교 CaMP-WE 사업단(2007). 성인지 교수법 가이드북.
  20. 문은식(2002). 청소년의 학교생활 적응행동에 관련되는 사회, 심리학적 변인들의 구조적 분석. 충남대학교 박사학위논문.
  21. Church, M., Elliot, A., & Gable, S.(2001). Perceptions of classroom environment, achievement goals, and ahievement outcomes. Journal of Educational Psychology, 93(1): 43-54. https://doi.org/10.1037/0022-0663.93.1.43
  22. Wolters, C.(2004). Advancing achievement goal theory: Using goal structures and goal orientations to predict students' motivation, cognition, and achievement. Journal of Educational Psychology, 96(2): 236-250. https://doi.org/10.1037/0022-0663.96.2.236
  23. 조용환(1999). 질적연구: 방법과 사례. 서울: 교육과학사.
  24. Cresswell, J.(2010). 질적연구방법론(조홍식, 정선욱, 김진숙, 권지성 역). 서울: 학지사(원서출판 2005)
  25. Tapscott, D.(2009). Digital Native(이진원(역)), 서울: 비즈니스북스(원서출판 2009).
  26. 천호성(2009). 다문화교육을 위한 사회과 교수-학습 전략; 인권교육을 중심으로. 교육종합연구. 7(2): 26-44.