DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Comparative Analysis of Spatial Configuration according to the Openness Configurations in Fashion Retail Store

개방성에 따른 리테일 매장의 공간 비교분석 - 패션 리테일 매장의 공간구조와 공간구성, 이용자 행태의 상호관련성을 중심으로 -

  • 김인숙 (세종대학교 건축학과 대학원) ;
  • 김영욱 (세종대학교 건축학과)
  • Received : 2012.05.31
  • Published : 2012.11.25

Abstract

By introducing global SPA which has open spatial configuration, in 2005, preference of customers has been changed to open spatial configuration from closed spatial configuration in Korean domestic fashion market. Due to the change of market trends, numerous researches have been conducted about the effect of space configurations. The effect of closed and open spatial configuration to the consumers' behavior, however, are conflicting in previous qualitative researches. Thus quantitative analysis is required. We tried to analyze the relationship among the product configuration, zoning, and customers' moving pattern by means of space syntax software, Depthmap. We found that the customers are affected by the space configuration of openness in a retail store according to the analysis of space configuration comparison. The accessibility to the product has different properties by the space configuration. Connectivity to the outside of the retail store also affect to the vitalizations of retail store. According to the numerical results in this paper, the space efficiency will be maximized as the open configurations, i.e., product zoning, layout, accessibility, and openness considering inside and outside of retail store, are considered in the phase of VMD planning.

Keywords

References

  1. 박순주, 정성욱, 임채진, 대형 의류 매장에서의 경로 선택에 관한 분석적 연구, 한국실내디자인학회논문집, 28호, 2001
  2. 김진규, 이규홍, 백화점의 매장유형에 따른 소비자 행태에 관한 연구, 한국실내디자인학회논문집, 36호, 2003
  3. 박진희, 김영욱, 장림종, 프로그램 재해석에 따른 공간구조의 분석 대한건축학회논문집, 제19권, 2002
  4. 김주영, 김영욱 백화점 매장의 공간구조와 VMD에 따른 고객동선에 관한 연구, 세종대 건축학과 석사논문, 2002
  5. 최영신, 차소란, 임채진, 백화점 매장계획을 위한 VMD와 고객동선의 상관관계에 관한 분석적 연구, 한국실내디자인학회논문집, 32호, 2002
  6. 정경숙, 상업공간에서의 공간구조와 매출 및 제품 성향간 관계성 연구, 연세대 주거환경학과 박사논문, 2005
  7. 김세은, 문정묵, 대형마트의 상품구성에 따른 동선체계의 특징에 관한 연구, 한국실내디자인학회 논문집, 6호, 2008
  8. 심낙훈, 비쥬얼 머천다이징, 우용, 2003
  9. Hiller Bill, Hanson Julienne, The social logic of space, Cambridge University, 1995
  10. Paco Underhill, 쇼핑의 과학, 세종, 1999
  11. Judith Bell, Silent Selling, Fairchild Publication, 2002
  12. Strphrn A. Kliment, Vilma Barr Retail and Mixed-use facilities,Wiley, 2004