The Concept of Organizational Justice and Consequences in Newly Founded Corporations

창업기업의 조직 공정성의 개념과 효과성에 관한 연구

  • Ahn, Kwan-Young (Dept. of Business Administration in Sangji University) ;
  • Park, Roh-Gook (Dept. of Management Information in Sangji University)
  • 안관영 (상지대학교 경영학과) ;
  • 박노국 (상지대학교 경영정보학과)
  • Received : 2012.02.24
  • Accepted : 2012.03.20
  • Published : 2012.03.30

Abstract

Greenberg(1990) suggested that organizational justice research may potentially explain many organizational behavior outcome variables. One such example of nontraditional job behavior is organizational citizenship behavior and service quality, for they are part of the spontaneous and innovative behaviors noted by Katz(1964). Stimulated by conceptualizations of justice in organizations by such theorists as Homans(1961), Admans(1965), and Walster, Berscheid, and Walster(1973), organizational researchers devoted considerable attention in the 1960s and 1970s to testing propositions about the distribution of payment and other work-related rewards derived from equity theory. Although reviews and critiques of equity theories once dominated the pages of organizational journals, more recently it has been the subject of far more attention(Reis, 1986). In one notable recent trend, researchers and theorists have expanded on conceptualizations of procedural and distributive justice by turning attention to the interpersonal aspects of justice, the perceived fairness of the way people are treated by others. With the rapid and uncertain changes of organization, such voluntary behaviors as OCB, service quality, and innovative behavior have become more important for the development and survival of organization. Thus it is very important to keep the organization fair for keeping employees participative in organization. Here it is reviewed the relationship between organizational justice and it's related factors(OCB, service quality and innovative behavior).

근래 들어 기업 간의 경쟁과 환경변화의 격화로 인하여 구성원들의 자발적 참여와 긍정적 태도의 중요성이 점차 커지고 있다. 따라서 구성원들에게 기본적 업무영역을 넘어서 보다 적극적으로 조직혁신, 유연성제고, 생산성제고 및 환경변화에 대한 적응력을 요구하고 있다. 이러한 역할 영역외적인 행위로서 대표적으로 조직시민행동을 들 수 있다. 그리고 고객지향적 경영을 추구하면서 대 고객에 대한 서비스가중시되면서 서비스품질의 유지 및 제고도 중시되고 있다. 또한 극심한 경쟁 상황에서 구성원들의 담당업무에 관한 혁신적 태도와 행동은 기업 간 차별화와 내외부 고객의 만족도를 높이는 중요한 요인이 되고 있다. 어떤 국가나 사회가 질서를 유지하고 건전하게 존속 발전하려면 구성원들 대다수가 수긍할 수 있는 사회적 기준이 존재하여야 하며, 또 그러한 기준이 지켜질 때 우리는 그 사회가 정의롭고 공정성이 유지된다고 말할 수 있다. 이와 같은 논리는 작은 단위의 조직에서도 마찬가지이다. 기업조직의 경우 구성원들의 승진과 보수에 대한 공정한 기준이 제시되어 있고, 또한 그러한 기준이 편파적이지 않고 공정하게 적용되지 않을 때 구성원들은 조직목표 달성에 보다 적극적이며, 조직의 발전과 성장에 대하여 적극적인 태도를 견지하게 될 것이다. 이처럼 정의와 공정성의 문제는 조직과 사회를 유지하는데 매우 중요한 문제이다. 이에 본 연구에서는 내부 구성원들의 공정성인지도가 기업 경쟁력 제고에 중요한 요인인 조직 시민행동, 서비스품질 및 혁신행동 간의 관계에 대하여 문헌적으로 정리하고자 한다. 이러한 연구를 바탕으로 추후 실증적 분석의 토대를 마련하고자 한다.

Keywords