Abstract
The purpose of this study was to investigate core competencies of science-gifted students based on teachers' and students' perceptions. Based on a literature review and focus group interview, 16 core competencies of science-gifted students were drawn. The results of this study were as follows. First, there are significant differences in self-control, self-directed learning, knowledge in one's academic area, research, English, writing, leadership, communication skill, cooperation, and spirit of services between teachers and students. Second, teachers perceived self-directed learning, thinking skills, interests in one's academic area, motivation as the most important core competencies among the 16. Also, teachers perceived the educational program to raise self-control, cooperation and self-directed learning. Further discussion was reviewed.
본 연구는 과학영재들이 미래의 과학자로서 성공적인 삶을 영위하고, 높은 성취를 달성하기 위해 길러주어야 할 핵심역량에 대해 과학영재 학생들과 교원들을 대상으로 인식을 조사하였다. 이를 위해 과학영재 학교에서 요구되는 16가지 핵심역량 항목을 도출하고 각 항목에 대해 중요도와 학생의 현재수준을 비교 분석하여 핵심역량에 대한 교육적 요구도를 살펴보았다. 그 결과 첫째, 핵심역량 수준에 대해 교사는 사고력을 가장 높게 평가하였지만 학생들은 연구 및 탐구능력을 가장 높게 인식하였다. 그리고 교사는 협동능력을 가장 낮게 평가하였지만 학생들은 자기효능감을 낮게 평가하였다. 둘째, 교사들은 자기주도적 학습태도, 사고력, 교과에 대한 흥미, 학습동기가 과학영재 들에게 길러주어야 할 중요한 역량으로 지각하였으며, 자기조절능력, 협동정신, 자기주도적 학습태도에 대한 교육적 요구 수준이 높은 것으로 인식하였다. 끝으로 과학영재에게 요구되는 핵심역량기반교육에 대한 시사점을 논의하였다.