DOI QR코드

DOI QR Code

The Analysis of University Student's Modeling Patterns and Perceptions Through Modeling Experiments

모델링 탐구 활동에서의 대학생의 모델링 유형 분석 및 인식

  • Received : 2011.06.02
  • Accepted : 2011.12.21
  • Published : 2012.02.29

Abstract

The purpose of this study is to analyze the student's modeling patterns of modeling experiments. The 1st year students who were taking the general chemistry laboratory course performed three modeling inquiry experiments and submitted laboratory reports. Students expressed the model in a formula form and/or a written form. Student's modeling patterns could be classified by five types; 'Refining tentative modeling', 'Accepting alternative modeling', 'Discarding tentative modeling', 'Failing to find causes', 'Disbelieving results'. This modeling experiment provides for students the opportunity for understanding how a scientific model is created and what the nature of scientific modeling is.

대학교 1학년 학생들을 대상으로 모델링 탐구 실험을 적용하여 질적 연구 방법으로 학생들의 모델링 사고 유형을 알아보았다. 학생들의 모델링 과정은 'Refining tentative model(임시 모델 정교화)', 'Accepting alternative model(대안 모델 채택)', 'Discarding tentative model(임시 모델 폐기)', 'Failing to find causes(원인 규명 실패)', 'Disbelieving results(실험 결과 불신)'의 다섯 가지 유형으로 나누어진다. 학생들은 모델링 탐구 활동을 통하여 과학자의 사고 과정을 경험하여 모델의 본성과 의미를 이해하였고, 이것은 학생들이 과학 지식의 본성을 이해하고, 스스로 탐구할 수 있는 기초가 될 것이다.

Keywords

References

  1. 권용주, 정진수, 강민정, 김영신 (2003). 과학적 가설 지식의 생성 과정에 대한 바탕이론. 한국과학교육학회지, 23(5), 458-469.
  2. 양일호, 정진수, 권용주, 정진우, 허명, 오창호 (2006). 과학자의 과학지식 생성 과정에 대한 심층 면담 연구. 한국과학교육학회지, 26(1), 88-98.
  3. 오필석 (2005). 지구과학 교육과정의 새로운 방향 모색; 모델 구성을 통한 지구과학 교수-학습 활동의 제안. 지구과학 교육심포지엄 및 춘계학술발표회.
  4. 오필석 (2007). 중등학교 지구과학 수업에서 과학적 모델의 활용 양상 분석: 대기 및 해양 지구과학 관련 수업을 중심으로. 한국과학교육학회지, 27(7), 645-662.
  5. 조흥식, 정선욱, 김진숙, 권지성 (2007). 질적연구 방법론: 다섯 가지 전통. 학지사.
  6. 하지희, 이화종, 강성주 (2009). 모델링 활동에 대한 과학고등학교 학생들의 인식. 영재교육연구, 19(1), 187-205.
  7. 채동현, 박현주, 이수영 (2003). 과학교육의 질적 접근. 북스힐, pp 42-49.
  8. Danusso, L., & Testa, I., & Vicentini, M. (2010). Improving prospective teachers' knowledge about scientific models and modelling: Design and evaluation of a teacher education intervention. International Journal of Science Education , 32(7), 871-905. https://doi.org/10.1080/09500690902833221
  9. Gilbert, J. K. (2004). Models and modeling: Routes to more authentic science education. International Journal of Science Education, 26(2), 115-130.
  10. Halloun, I. (1996). Schematic Modeling for Meaningful Learning of Physics. Journal of Reasearch in Science Teaching, 33(9), 1-26.
  11. Harwood, W.(2004). An activity model for scientific inquiry. The Science Teacher, 71(1), 44-46.
  12. Khan, S. (2007). Model-Based Inquiries in Chemisty. Science Education, 91(6), 877-905. https://doi.org/10.1002/sce.20226
  13. Lim, H.-Y., & Kang, S.-J. (2010). Pattern of the University Student's Perception for Unexpected Results and Effect of Problem-Solving Experiments for Change of Perception. J. Korea Assoc. Sci. Edu. 30(3), 366-374.
  14. National Research Council (1996). National Science Education Standards. Washington, DC: National Academy Press.
  15. Schwarz, C., & Gwekwerere, T. (2007). Using a Guided Inquiry and Modeling Instructional Framework to Support Preservise K-8 Science Teaching. Science Education, 91(1), 158-186. https://doi.org/10.1002/sce.20177
  16. Treagust, D. F., Chittleborough, G., & Thapelo, L. (2002). Students' Understanding of the Role of Scientific Models in Learning Science. International Journal of Science Education, 24(4), 357-368. https://doi.org/10.1080/09500690110066485
  17. Toffler, A. (2006). REVOLUTIONARY WEALTH. Bantam Dell Pub Group. (김중웅 역 (2006). 부의 미래. 청림출판.)
  18. Watson, R. (2008). Future Files: 5 Trends for the Next 50 Years(The 5 Trends That Will Shape the Next 50 Years). Nicholas Brealey Publishing. (김원호 역(2009). 퓨처 파일. 청림출판.)

Cited by

  1. 고등학교 과학영재 학생들의 산-염기 모델의 인지 수준 분석 vol.65, pp.1, 2021, https://doi.org/10.5012/jkcs.2021.65.1.37