Abstract
Based on the student evaluation of teaching from 'A' university where students are graded by relative performance, we conducted a research on the effect of course characteristics in student evaluation of teaching. The results show that the score of student evaluation of teaching seems to be higher for those classes with more proportion of male students, higher grades, and smaller class sizes. From these results, we suggest an evaluation model which can control the effect of grade and sex. Also we illustrate the performance of the evaluation model by using a case study.
A대학교에서 상대평가로 성적을 부여하는 강의의 강의평가 자료를 대상으로 강좌특성이 강좌별 강좌평가점수에 미치는 영향을 분석하였다. 분석 결과 강좌별 강좌평가점수는 강좌 수강생의 평균학년과 남학생비율이 높을수록, 수강인원이 적을수록 높게 나타났다. 이러한 결과를 바탕으로 평가자의 학년과 성별의 효과를 통제할 수 있는 평가모형을 제안하고 제안한 사례를 통하여 평가모형의 수행능력을 고찰하였다.