초록
2011년을 기준으로 국내 건설시장은 민간 부문과 공공부문의 발주 감소로 전반적인 건설 경기 침체가 되고 있는 실정이며 해외 건설의 경우는 플랜트에 편중된 시장 점유로 인해 전체 건설업에 대해서는 중국 및 인도 등에 경쟁력을 잃어가고 있다. 또한 선진국에 비해 고부가가치 기술경쟁력이 열위에 있는 상황에서 국내 건설사들의 경쟁력 강화에 대한 연구들이 이루어지고 있는데, 최근 국내 외에서 Pre-construction Service(이하 Pre-con Service)의 중요성이 부각되어 대형 건축 및 플랜트 프로젝트 발주 시 이를 통한 발주가 늘어나는 추세이다. 그러나 국내 건설사들의 Pre-con 업무에 대한 일반적인 이해부족과 업무 체계 정립이 미흡하여 Pre-con Service에 대한 대응 전략은 부족한 상황이다. 이에 본 연구에서는 국내 건설사의 해외 건설 시장 진출을 위한 Pre-con Service의 핵심 업무를 규명하고 그 중요도와 현 역량 수준을 비교 분석하여 이에 따른 역량 향상의 방향을 제시하고자 한다.
In 2011, the overall construction markets in KOREA are highly depressed due to decreases in orders of domestic construction markets in both private and public field. Also, we are losing competitive advantages over Chinese and Indian companies owing to the market shares on plant construction projects excessively. It is recognizable, under the circumstances that we are in interior position on high value technique to other advanced countries, that the orders of mega building and plant construction projects tend to be placed through the" Pre-construction Service", the importance of which has been emphasized domestically and internationally in recent time. However, current domestic construction companies show scarcity in understanding the general idea of the Pre-construction Service and fail in building proper structure of it. It is obvious that they cannot have any competent strategy to deal with Pre-construction Service. The Purpose of this paper is to analyze the core competence throughout preconstruction phase and, and make up for the weakness in the current pre-construction service process.