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평판형 수소생산시스템의 최적 운전조건을 위한 연소조건별 분위기 온도 연구

A study on the Temperature Profile with combustion conditions change for the Optimum drive of Plate type Hydrogen Generation Sytem

  • 허수빈 (부경대학교 에너지시스템공학과) ;
  • 박재민 (부경대학교 에너지시스템공학과) ;
  • 윤봉석 (부경대학교 기계공학과) ;
  • 이도형 (부경대학교 기계공학과)
  • 투고 : 2012.02.03
  • 심사 : 2012.03.26
  • 발행 : 2012.03.31

초록

저탄소 친환경 대체 에너지의 한 분야인 수소에너지는 화석연료의 개질 및 물의 전기분해 등 다양한 방법을 통해 얻어진다. 수소를 연료로 사용하는 연료전지인 PEMFC용 1kW급 평판형 수소생산시스템을 자체 개발 중이다. 연소조건에 따른 평판형 수소생산시스템의 개질적정온도까지의 승온시간과 CO, $O_2$, $CO_2$의 평균 농도를 통해 개질기 내 연소기의 특성을 조사하여 개질기의 적정 운전조건을 확인하였다. 차후 PEMFC용 고효율 평판형 수소생산시스템의 개발에 있어 수치해석, 수소수율 및 시스템의 전체 효율을 연구하기 위해 기초연구를 진행하였다.

The purpose of this study is to search the temperature-rise time conditions for adequate reforming temperature region of hydrogen generation system. And we measured theexhaust gas at the exit of that system in order to know the combustion state of hydrogen generation system's combustor. We found the optimum condition of heat supply and temperature-rise time at well burned state. And the results were nearly same when the reactants were entered to each reactors. We will further consider the effects of temperature change near the exothermic reactors and find out hydrogen yield through reforming experiment.

키워드

참고문헌

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피인용 문헌

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