초록
본 논문에서는 연구개발비와 광고선전비를 포함한 재량적 비용의 지출이 매출과 선형 관계를 유지한다는 선행연구의 결과를 항공 운송업과 관련 제조업에 속한 기업의 기업 보고서를 통해 실증 분석한다. 제품의 주기가 짧은 비내구성 제품제조업에 속한 국내 기업의 경우에도 관리비와 판매비 항목 중 특히 연구개발비는 매출과 일차적 선형 관계를 유지하고 있다. 그러나 항공관련 산업의 경우에는 일반 관리비와 판매비 항목이 매출액과 비례하지만 무형자산성 지출인 연구개발비와 광고 선전비 항목은 비내구성 제품제조업의 경우에 비해 일차 회귀식의 조정계수가 낮은 특성을 보인다.
Many researches predicted the linear relationship between discretionary expenditure and sales amount in manufacturing companies. We review their relationship based on financial reports of KOSDAQ and KOSPI listed companies in category of non-durable goods. Also we review the relationship between expenditure on intangible capital and sales amount in aviation service and related manufacturing firms. Identified manufacturing firms showed linear relationship between R&D expenditure and sales amount. On the contrary, aviation service and related manufacturing companies do not have linear relationship between expenditure on intangible capital and sales, while their general management and sales expenditure has linear relationship with sales. It shows aviation service and related manufacturing company keep advertising or R&D related expenditure as sales revenue decreases, while manufacturing companies of non-durable goods has a tendency to reduce it as sales revenue decreases.