DOI QR코드

DOI QR Code

A Study on the Determination of Slip-up Time for Slip-Form System using Surface Wave Velocity

표면파 속도를 이용한 슬립폼 시스템 상승 시기 결정에 관한 연구

  • Received : 2012.05.11
  • Accepted : 2012.06.20
  • Published : 2012.09.15

Abstract

The early setting time of concrete is an important factor determining the slip up velocity of the slip-form system. Accordingly, need is for a technique evaluating the early setting time in order to secure the safety of the slip-form system and the construction quality of concrete. This paper intends to estimate the early setting time by evaluating the setting degree of concrete using surface wave velocity so as to determine the slip up time of the slip-form system. Penetration resistance test and compressive strength test are performed first to clarify the relationship between the early setting time of concrete and the compressive strength. Then, compressive strength test and ultrasonic wave test are conducted to examine the relation between the compressive strength and the surface wave velocity. Continuous wavelet transform is adopted to measure the surface wave velocity. Numerical analysis is carried out to demonstrate the appropriateness of the application of continuous wavelet transform. Based on these results, the propagation velocity of the surface wave required for the slip up of slip-form system is suggested. Finally, a reduced model test of the slip-form system is conducted to verify the feasibility of the proposed surface wave velocity for the determination of th slip up velocity.

슬립폼 공법에 있어서 초기경화시간은 콘크리트가 거푸집에서 안전하게 빠져나올 수 있는 굳기를 갖게 되는 콘크리트 타설 후 경화시간으로써 슬립폼 시스템의 상승속도를 결정하는 중요한 요소이다. 따라서 슬립폼 시스템의 안전성 확보와 콘크리트의 시공품질을 확보하도록 초기경화시간을 파악하는 기술이 필요하다. 본 논문에서는 초음파를 이용하는 기법 중 표면파 속도를 이용하여 콘크리트의 경화정도를 파악하여 초기경화시간을 추정함으로써 슬립폼 시스템의 상승 시기를 결정하는 연구를 수행하였다. 관입저항시험과 압축강도시험을 수행하여 콘크리트의 초기경화시간과 압축강도와의 관계를 규명하였고, 또한 압축강도와 표면파 속도와의 관계를 규명하기 위해 초음파시험을 동시에 수행하였다. 표면파 속도를 측정하기 위해 연속웨이블릿변환을 사용하였으며, 이때 수치해석을 통해 연속웨이블릿변환의 사용에 대한 타당성을 입증하였다. 이로부터 슬립폼 시스템의 상승에 요구되는 표면파 전파속도를 제안하였으며, 슬립폼 시스템의 축소모형실험을 수행하여 제안한 표면파 속도가 슬립폼 상승 시기를 결정하는데 사용될 수 있음을 입증하였다.

Keywords

References

  1. 건설교통부(2006) 가설공사표준시방서, 건설교통부.
  2. 국토해양부(2009) 콘크리트표준시방서, 국토해양부.
  3. 국토해양부(2009) 터널표준시방서, 국토해양부.
  4. 김희석, 이종세(2007) 파진행 문제를 위한 Paraxial 경계조건의 유한요소해석, 한국전산구조공학회 논문집, 한국전산구조공학 회, 제20권 제3호, pp. 303-309.
  5. 이회근, 이광명(2002) 초음파 속도 모니터링에 의한 고강도 콘크 리트의 응결 평가, Journal of the Korea Concrete Institute, Vol. 14 No. 6, pp. 973-981. https://doi.org/10.4334/JKCI.2002.14.6.973
  6. 천재원, 이영철(1997) 서해대교현장 슬립폼공법 시험시공(Mockup Test), 대림기술정보 '97 여름, pp. 99-107.
  7. 최병선(2005) Wavelet 해석, 세경사.
  8. 한국도로공사(2009) 고속도로공사 전문시방서, 한국도로공사.
  9. 한국콘크리트학회(2002) 콘크리트 건설 제요령, 한국콘크리트학회.
  10. ACI 318-05 (2004) Building Code Requirements for Structural Concrete and Commentary, ACI 318.
  11. ACI 347-04 (2005) Guide to formwork for concrete, ACI 347.
  12. Bedford, A. and Drumheller, D. S. (1996) Elastic wave propagation, John Wiley & Sons Ltd. New York.
  13. EM 1110-1-2009 (1997) Engineering and design architectural concrete, EM.
  14. Graff, K. F. (1975) Wave motion in elastic solids, Ohio State University Press.
  15. Hurd, M. K. (2005) Formwork for Concrete, ACI 347.
  16. Pauw, A. (1960) Static modulus of elasticity of concrete as affected by density, Proceedings, ACI Journal, Vol. 57, No. 6, pp. 679-687.
  17. Reddy, J. N. (2006) An introduction to the finite element method, McGraw-Hill, New York.
  18. Reichverger, Z. and Jaegermann, C. (1980) Optimal regime in slip form concreting, Mate'riaux et Constructions, Vol. 18, No. 74, pp. 109-113.
  19. Shin, S. W., Yun, C. B., Opovics, J. S., and Kim, J. H. (2007) Improved Rayleigh wave velocity measurement for nondestructive early-age concrete monitoring, Research in Nondestructive Evaluation, American Society for Nondestructive Testing, Vol. 18, pp. 45-68. https://doi.org/10.1080/09349840601128762
  20. Viktorov, I. A. (1967) Rayleigh and Lamb waves, Physical theory and applications, Plenum Press, New York.
  21. Woods, R. D. (1968) Screening of surface waves in soils, J. Soil Mech. Founds Div., ASCE, pp. 951-79.

Cited by

  1. An Experimental Study on the Configuration Management for the Construction of Tapered Concrete Pylon of Super Long Span Bridge Using K-Slip Form System vol.7, pp.4, 2015, https://doi.org/10.7763/IJET.2015.V7.808
  2. A Study on the Quality Control of Concrete during the Slip Form Erection of Pylon vol.05, pp.08, 2013, https://doi.org/10.4236/eng.2013.58078
  3. A Study on the Design of the Slip-Form System for the Construction of Tapered Concrete Pylons vol.15, pp.3, 2014, https://doi.org/10.6106/KJCEM.2014.15.3.128