Abstract
This paper is aimed to recognize trends of various social groups about multiple transportation policies such as the crosswalk restoration by eliminating the pedestrian overpasses and the improvement or continuous extension of existing pedestrian overpasses, currently implemented in Busan, following the globally prevailing pedestrian-oriented transportation environment. Also, this paper utilizes Contingent Valuation Method (CVM) to evaluate the efficiency of individual alternatives in terms of respondent's willingness-to-pay (WTP). Consequently, survey participants preferred the crosswalk or improvement of the pedestrian overpasses rather than depending on the existing pedestrian overpasses. In addition, the WTP value for the crosswalk restoration is approximately 42,452 won per household per year, and, on the other hand, the WTP value for the improvement of existing pedestrian overpasses is approximately 36,793 won per household per year, implicating that the transportation policy makers are suggested to place more priorities on crosswalk restoration than the improvement of the existing pedestrian overpasses.
본 논문의 목적은 도로교통에서 보행자 중심의 세계적 흐름에 맞추어 현재 부산시에서 추진 중에 있는 육교 철거에 따른 횡단보도 복원, 육교 개량 그리고 과거 지향적인 육교설치 운영의 지속적 추진 등 서로 상반된 정책들에 대한 다양한 사회계층별 인식 경향을 파악하고, 이를 기반으로 해당 시설별 이용 효용이 어느 정도로 평가될 것인가를 조건부가치측정법(CVM : Contingent Valuation Method)을 이용하여 분석하는데 있다. 그 결과 응답자들은 기존육교보다는 횡단보도나 개량된 육교를 선호하였고, 기존육교 철거에 따른 횡단보도 복원에 대한 지불의사금액이 가구당 연평균 42,452원, 기존 육교 개량에 대한 지불의사금액이 가구당 연평균 36,793원으로 나타났다. 따라서 횡단보도 복원이 육교 개량보다는 상대적으로 높은 지불의사금액을 보였고, 이는 정책입안자들이 보행자 횡단시설을 개선함에 있어 횡단보도를 복원하는 것이 육교를 개량하는 보다 우선 고려되어야 함을 시사하고 있다.