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A Study on Effects of Using of the Hotel Information System to Service Orientation, Customer Orientation & Management Result

호텔정보시스템의 기술수용모델이 서비스지향성 및 고객지향성이 성과에 미치는 영향

  • 이상동 ((주) 부산롯데호텔 객실부) ;
  • 서경도 (동명대학교 관광경영학과) ;
  • 이정은 (경주대학교 호텔경영학과, 이코노앤리서치컨설팅)
  • Received : 2012.10.23
  • Accepted : 2012.11.20
  • Published : 2012.12.31

Abstract

In this study the hospitality industry's leading companies, hotel companies affect the relationship between the performance information system, customer orientation, service orientation, to identify the target. Convenience extraction methods to Employees engaged in hotel in Seoul & Busan sampling was investigated. In order to derive the results of the study, the study hypothesis was based Information System for customer orientation service orientation, affect the relationship between the performance was investigated. Service orientation and customer orientation significantly affected, but the results of the hypothesis testing, the usefulness of information system technology acceptance model for ease of service orientation and customer orientation in the not significantly affect was not. Service orientation and customer orientation, business performance, but significant results derived significant personal achievements the results derived were not.

본 연구에서 환대산업의 대표적인 기업은 호텔기업을 대상으로 정보시스템 구축이 고객지향성, 서비스지향성, 성과간의 영향관계를 파악하고자 했다. 부산, 서울지역에 소재하는 호텔에 종사하는 종사원을 대상으로 편의추출방식으로 표본을 추출하여 조사하였다. 연구결과의 도출을 하기 위하여 선행연구를 근거로 연구가설을 설정하였으며 정보시스템 구축이 고객지향성, 서비스지향성, 성과간의 영향관계를 파악하였다. 가설검증결과 정보시스템 구축의 기술수용모델 중 유용성은 서비스지향성과 고객지향성이 유의한 영향을 미쳤으나 용이성은 서비스지향성과 고객지향성에 대하여 유의한 영향을 미치지 않고 있었다. 또한 서비스지향성과 고객지향성에서는 경영성과에는 유의한 결과가 도출이 되었으나 개인성과에는 유의한 결과가 도출되지 않았다.

Keywords