Journal of Digital Convergence (디지털융복합연구)
- Volume 10 Issue 10
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- Pages.529-538
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- 2012
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- 2713-6434(pISSN)
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- 2713-6442(eISSN)
DOI QR Code
A study on the using pattern analysis of four-digit personal identification numbers - A university case
네 자리 숫자 비밀번호 사용 형태 분석 연구 -A대학 사례연구
- 문숙경 (목원대학교 정보컨설팅학과)
- Received : 2012.10.16
- Accepted : 2012.11.15
- Published : 2012.11.30
Abstract
This study analyzed a variety of different kinds of usage patterns of four-digit personal identification numbers(PINs) based on the data collected from students attending at A-university in 2011. According to the analysis, the 4 digit PINs '1234' was being used most frequently which is similar to the findings of the study by the Daniel Amitay research. In addition, almost 50 percent of the students were using the four-digit PINs closely related to their personal information, and more than 10 percent of them were using it only by the reason of easiness to remember or convenience to use. Number '0' was the most frequently used, and girl students used it more than boys did. According to the result of analysis of four-digit PINs, it was found that number '1' was the most frequently used in the first and the third position. It was also found that number '2' and number '4' were the most frequently used in the second and the forth position respectively. Among students who had used number 3 in third position, around 63.6 percent of those students were using number 4 in the forth position in their PINs which showed highest frequency from analysis of double-digits connected together in each position. The analysis of PINs were represented by the polygonal (type) graph with that X-axis showed from first to forth position and Y-axis showed number had been used at each position. Among many polygonal graphs, the form showed an N-type which was called in type 1 took the first place by 35 percent.
본 연구는 2011년 A-대학 재학생들의 네 자리 숫자 비밀번호 사용에 대한 설문 자료를 토대로 다양한 분석을 실시하였다. 기존 아미테이 조사와 비슷하게 '1234'를 가장 많이 사용하고 있었고, 개인신상 정보와 관련된 번호를 사용하고 있는 비중이 거의 50%에 다다르고, 외우기 쉽거나 쉽게 입력이 가능하다는 이유로 사용하는 비중도 10%가 넘었다. 숫자 0을 가장 많이 사용하였으며 여학생들이 남학생들보다 숫자 0의 사용 비율이 높게 나타났다. 각 자리별 분석결과, 첫 번째 자리와 세 번째 자리에서는 숫자 1이, 두 번째 자리에서는 숫자 2가, 네 번째 자리에서는 숫자 4가 각각 가장 많이 사용되었으며 두 자리별 분석 결과 셋째자리에서 숫자 3을 사용한 학생들 중에서 넷째자리에서 숫자 4를 사용하는 비율은 무려 63.6%로 높게 나타났다. 끝으로 x축에는 4개의 각 자리를 그리고 y축에는 각 자리별로 사용된 숫자를 표시한 꺽은선 그래프로 도식화하였을 때 N자 모양의 모형이 차지하는 비율이 35%로 가장 높았다.
Keywords