Journal of Digital Convergence (디지털융복합연구)
- Volume 10 Issue 10
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- Pages.353-362
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- 2012
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- 2713-6434(pISSN)
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- 2713-6442(eISSN)
DOI QR Code
The Effect of Service Quality on Organizational Support and Job Satisfaction in Hotel Industry
호텔기업의 조직지원과 직무만족이 서비스품질에 미치는 영향
- Received : 2012.08.28
- Accepted : 2012.10.15
- Published : 2012.11.30
Abstract
The purpose of this study tried to find ways to improve service quality for customers and effective program of organizational support to increase the hotel employees' job satisfaction to empirically analyze causatively impacted relationship between the perceived organizational support, job satisfaction, and service quality in the hotel industry staff recognize. Data were collected from 217 and surveyed from 1 to 30 in November 2011 in hotel. To summarize the results of the study, first, satisfaction of individual job environment, satisfaction of work environment support concerned in support for personal values both was not affected significantly. Second, support for work environment was also affecting more than support for personal worth to improve the quality of customer service and in support for the organization Third, satisfaction of the individual's work environment affected adaptability, conviction, and corporality in job satisfaction variables while support satisfaction for working conditions effected conviction and adaptability without corporality. In order to enhance adaptability to customers who employees serve, it should be created work environment to make employees feel satisfaction in individual's work environment. Therefore, hotel managers have to entertain feelings of loyalty for their hotel and make employees satisfaction with their job and their duty by enhancing support for work environment of hotel employees in order to increase business performance by improving service quality for customers.
본 연구의 목적은 호텔기업 직원들이 인식하고 있는 인지된 조직지원, 직무만족, 그리고 서비스품질 간 인과적으로 미치는 영향 관계 등을 실증적으로 분석하여, 호텔 직원의 직무만족을 높이기 위한 조직지원의 효율적 방안과 고객들에 대한 서비스품질을 향상시킬 수 있는 방안을 모색하고자 하였다. 자료는2011년 11월 1일부터 2011년 11월 30일까지 30일간 특급 호텔에 재직 중인 230명의 직원들을 대상으로 조사하여 217부(93%)를 최종분석에 사용하였다. 연구의 결과를 요약하면, 첫째, 개인가치지원에 있어서는 개인직무환경 만족, 근무환경지원 만족 모두에서 유의한 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 고객에 대한 서비스품질을 향상시키지 위해서도 조직지원에 있어서도 업무환경 지원이 개인가치 지원보다는 더 많은 영향을 주고 있었다. 셋째, 직무만족 중 개인의 직무환경 만족이 대응성, 확신성, 유형성에 영향을 미치고 있음을 알 수 있고, 근무환경지원 만족은 확신성 및 유형성에만 영향을 미치고 대응성에는 영향을 미치지 않았음으로, 직원들의 고객에 대한 대응성을 높이기 위해서는 개인직무환경에 만족을 느낄 수 있도록 환경을 조성해야 할 것이다. 그러므로 호텔경영자들은 고객들에 대한 서비스품질을 향상시켜 경영성과를 높이기 위해서 호텔직원들에 대한 업무환경에 대한 지원을 강화하여 충성심을 갖을 수 있도록 해야 할 것이다.